Debat

Overfladisk opfattelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 11 anmeldte jeg Jørn Loftagers bog »Politisk offentlighed og demokrati i Danmark«, og den anmeldelse har bogens forfatter en kommentar til i nummer 12. Det er både interessant og vigtigt, når en anmeldelse udløser en kommentar. Derved kan der opstå en diskussion, der gør os alle klogere. Og med det formål vil jeg så forsøge at svare på Jørn Loftagers kommentar.

Han mener, at jeg ikke tager fat på det, som er substansen i det kapitel, jeg anmelder, nemlig den sammenhæng, der måtte være mellem det store antal svage læsere i Danmark og karakteren af den faglige debat i skoleoffentligheden, eksemplificeret ved indholdet i 60 procent af Folkeskolens numre fra 1978-2002. Det, jeg i min anmeldelse forsøger at gøre, er ved hjælp af nogle stikprøver at påpege, at analysen af bladets indhold nok ikke er helt dækkende. Jeg rejser spørgsmålet om, hvorvidt bladet er repræsentativ for den danske skoleoffentlighed, og om der kan påvises en direkte kausalitet mellem skoleoffentlighed og det faglige niveau i skolens undervisning. Der er tale om svære spørgsmål, som efter min mening burde have været grundigere uddybet, hvis Loftagers undersøgelse skulle have fremstået som mere troværdig.

Og til slut og for god ordens skyld: Jeg beskylder ikke Loftager for at være ateoretisk og overfladisk. Jeg skiver, at analysetemaerne mangler en teoretisk forankring, og at opfattelsen af reformpædagogikken er overfladisk.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler