Debat

Dur – dur ikke

Uanset Pisa har lærere ambitioner om at give eleverne de bedste forudsætninger

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den er helt gal med folkeskolen, heldigvis står det anderledes til i erhvervslivet. Den britiske tænketank Economist intelligence Unit har netop givet Danmark topplacering som verdens økonomisk stærkeste, mest konkurrencedygtige, mest kreative og teknologisk mest avancerede land. Men denne lykke vil hurtigt ophøre, hvis der ikke strammes op i folkeskolen, mener den tidligere minister Karen Jespersen, der i Berlingske Tidende som modværge kræver test indført i skolen. Det er blot ét eksempel på, hvordan skolen overfaldes med useriøse bud på opstramninger. For selvom det er umuligt at vide, om de gode resultater, erhvervslivet opnår, er på grund af eller på trods af folkeskolen, ved vi heller ikke, om folkeskolens resultater i dag er ringere, end de var, inden Pisa holdt sit indtog. Man kunne derfor forledes til at tro, at et eller andet er lykkedes for skolen.

Men sådan har flertallet af politikere i Folketinget og i KL det ikke. De konkurrerer om magten over folkeskolen. Sammen med alle de andre kloge hoveder står de, godt næret af anbefalingerne fra OECDs ekspertgruppe i foråret 2004 og Pisa-resultatet i december, på tæerne af hinanden for i markedstænkningens hellige navn at få strammet op på den slappe folkeskole og gøre den konkurrencedygtig på globalt plan.

Men er der belæg for at tro, at elevernes standpunkter løftes, hvis blot nogle af alle de tiltag, der svirrer i luften, bliver realiteter?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ja, det strides de lærde om. Ugebladet Mandag Morgen er ved hjælp af internationale forskere kommet frem til, at der stort set ikke er videnskabelig dokumentation for, at de forskellige initiativer, som OECD anbefaler, hvis de blev gennemført, ville ændre væsentligt på elevernes resultater. Det er interessant, al den stund at såvel regeringsgrundlaget som KLs netop udsendte anbefalinger til kommunerne bygger på disse anbefalinger.

Der er ikke belæg for at tro, at test og efteruddannelse isoleret set dur til at skabe bedre resultater. Det, der dur, mener de pågældende forskere, er den »rigtige« lærerpersonlighed i det rette undervisningsmiljø.

Det burde give stof til eftertanke hos vores politikere og alle de andre kloge hoveder, der i deres iver for at se Danmark toppe i Pisa-sammenligninger er godt i gang med at spolere arbejdsglæden i folkeskolen hos selv de mest engagerede og hårdhudede lærere. Det er nu engang sådan, at enhver lærer, uanset Pisa, har ambitioner om at give eleverne de bedste faglige og sociale forudsætninger for at kunne klare sig godt videre i livet. Det kræver engagerede lærere, der har overskud til at takle alle de udfordringer, jobbet indebærer, men også en arbejdsgiver, der ikke i panik kommer med nye og ugennemtænkte ændringer.

Lotte Lange er formand for DLFs faglige udvalg