Debat

Kritik er faglig kritik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vagn Madsen, Brønderslev, stiller i Folkeskolen nummer 15 spørgsmålet, om jeg ville have frembåret samme tvivl om Pisa-undersøgelsernes videnskabelige grundlag, hvis Pisa havde underbygget mit eget syn på, hvad en god skole er. Bortset fra at Pisa ikke underbygger hverken det ene eller det andet syn på skolens indretning, er mit svar: Ja, det ville jeg. Min kritik er en ren faglig kritik ud fra mit mangeårige arbejde med kvantitative undersøgelser og det af mig tidligere, andetsteds påviste vaklende grundlag for adskillige internationale sammenligninger af uddannelsesforhold. Og min kritik er fremført, fordi jeg finder det urovækkende, at den skolepolitiske debat i Danmark skal baseres på undersøgelser, der mildt sagt er dårligt håndværk. Når jeg blandt mange andre eksempler på dels manglende refleksion i en tekst, der har mistet jordforbindelsen, dels hovedløs talbehandling, fremdrager problemerne med at lade 15-årige levere oplysningerne om deres forældres uddannelse og stilling, skyldes det, at disse oplysninger var smask forkerte for i hvert fald Finlands vedkommende i 2000. Eller også var de 15-åriges svar indtastet forkert. At de var forkerte, kunne enhver med bare minimalt kendskab til international uddannelsesstatistik se. Ikke desto mindre blev de kommenteret rask væk af danske forskere, som om tallene havde noget på sig. Havde disse forskere været til eksamen hos mig, ville de beklageligvis ikke have bestået. Og så er dette eksempel på manglende kvalitet i Pisa kun toppen af isbjerget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS