Succes for lærere i Gambia

Computere, motorcykler og uddannelse. DLF har støttet Gambias lærerforening for at hjælpe den til at forbedre lærernes vilkår og undervisningen. Det er lykkedes på bare et år

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ibrahim putter sin mappe med papirer ned i bagageholderen, sætter sig op på motorcyklen og vipper støttefoden op af den røde sandjord. Han tørrer sig for panden og drejer nøglen. Motorcyklen starter med et drøn, og Ibrahim kører af sted mod sin landsby i den anden ende af Gambia, hvor han arbejder som lærer og tillidsrepræsentant for the Gambia Teache rs Union, GTU, lærerforeningen i Gambia.

Forude venter der ham en dags rejse ad støvede jordveje og i brændende sol. Men nu kan han i det mindste besøge GTU, for motorcyklen er en del af den støtte, som DLF og det svenske Lärarförbundet, LF, har givet til kollegaerne i det lille vestafrikanske land.

»Motorcyklerne har betydet, at vores tillidsrepræsentanter nu kan komme ind at besøge os, hvis de har brug for hjælp«, siger Essa Sowe, project officer i GTU.

Kommunikation i landet er meget svært på grund af hullede veje af sand, der er ingen busser, og en typisk lærer har opgivet alt om nogensinde at få råd til en motorcykel eller en bil.

»Det tager en tillidsrepræsentant to-fire dage at rejse her til kontoret, så det er stort set umuligt at komme herind, selv når der er særlige nødvendige ærinder. Men nu er det muligt«.

I garagen hos GTU holder en blå Nissan firehjulstrækker og endnu en motorcykel, som lærerforeningen har fået fra sine skandinaviske kollegaer. Derfor er det nu muligt for GTUs folk at besøge skoler i de fjerne ender af landet.

På den måde har GTU for eksempel opdaget, at lærere i Gambia har problemer med at få et sted at bo.

»I regeringens nye uddannelsespolitik er der planer for at huse lærerne. Regeringen vil bygge små kvarterer til lærere på forskellige skoler i regionerne. Det betyder, at de får et anstændigt hus at bo i«.

I det hele taget lytter regeringen til GTU, fordi man regner foreningen for meget troværdig og som en vigtig samarbejdspartner.

Støtte til bøger

Inde på kontoret viser Essa Sowe sin computer frem.

»Den er sendt fra DLF, ligesom alle de andre computere på kontorerne her. Kopimaskinen er fra DLF. Det har alt sammen gjort lærernes forhold bedre«, siger han.

Gardinet er trukket for og holder den skarpe sol ude fra hans kontor. Lysstofrøret i loftet sender et hvidligt skær ned over ham, og viften i loftet snurrer lige så lystigt, som Essa Sowe fortæller om forbedringerne.

Ud over biler og computere har DLF sendt Tore Asmussen og Grete Roth fra det internationale kontor til Gambia for at hjælpe med at uddanne tillidsrepræsentanter over hele landet. De har støttet med at udvikle kurser, undervisningsbøger og studiekredsmetoder til brug i arbejdet med at få flere tillidsrepræsentanter på skolerne i Gambia.

»Før vidste medlemmerne ikke, hvad GTU kunne gøre for dem. Men i dag kender mange flere lærere deres rettigheder og ved, at de kan gå til en tillidsrepræsentant, hvis de har problemer«, siger Essa Sowe.

GTU træner sine lærere til at løse lokale problemer som sociale spørgsmål eller mindre konflikter på skolen. For eksempel kom en lærer til sin tillidsrepræsentant en dag og klagede over, at hun var blevet forfremmet, men placeret i de forkerte klasser. I Gambia flytter man efter nogle år en lærer til et andet niveau og udregner ti procent af lønnen, som læreren får. Men det vidste de ansatte på det lokale kontor ikke.

»Den myndighed, der udnævner og placerer en lærer, kender ikke engang reglerne om at flytte en lærer et andet sted hen. Men i vores dokumenter i håndbogen kan man læse, hvilken lærer der skal være hvor, og hvad lønnen skal være, afhængig af hvilken klasse man underviser i«.

Derfor en succes

»Projektet er en succes, fordi den gambiske lærerforening selv står for at uddanne sine tillidsrepræsentanter nu. Det har hele tiden været meningen«, siger Grete Roth fra DLFs internationale kontor. Hun har sammen med Tore Asmussen stået for projektet med at uddanne tillidsrepræsentanter i the Gambia Teachers Union, GTU.

DLF uddannede otte undervisere i 2002, så de kunne stå for de videre kurser og uddannelser, når folkene fra DLF rejste hjem. Det er i høj grad lykkedes, så Grete Roth er meget begejstret. Hun var selv i Gambia sidste år, hvor hun så, hvordan kurserne fungerer.

»De brugte de pædagogiske virkemidler, vi forsøgte at lære dem, og deltagerne var meget engagerede. Det var en stor fornøjelse at se«, siger hun.

»Tillidsrepræsentanterne er en forudsætning for, at GTU kan tale på lærernes vegne over for regeringen. GTU kender lærernes forhold fra deres tillidsrepræsentanter, og det gør, at de kan komme med deres ønsker og krav til regeringen«.

DLF måtte trække sig ud af projektet i september 2004, fordi den danske regering fjernede tilskuddet til Ulandssekretariatet, som DLF fik penge fra til at betale for projektet. DLF har ikke selv penge til at betale for yderligere støtte.

Gambia

Gambia har knap 1,5 millioner indbyggere.

Landet er et af verdens syv fattigste lande.

Gennemsnitsindkomsten per indbygger er knap 2.000 danske kroner om året.

59 procent af indbyggerne lever under FNs fattigdomsgrænse på en dollar om dagen.

Den gennemsnitlige levealder er 54 år.

37 procent af indbyggerne over 15 år kan læse og skrive.

52 procent af børnene kommer i skole.

90 procent af indbyggerne er muslimer, ni procent er kristne.

Fakta

Projektet skal uddanne lærere til tillidsrepræsentanter på 432 skoler.

Hjælpen fra DLF bestod af penge til lønninger, kurser og biler, men også af ansatte, der kom fra Danmark med deres viden om at uddanne og undervise tillidsrepræsentanter.

DLF er kommet med forslag, kommentarer og råd til det materiale, som GTU har udviklet til at uddanne tillidsrepræsentanter.

Kurserne består blandt andet i at undervise i problemløsning gennem diskussioner i rundkredse, lærerens rettigheder, sundhed, rådgivning samt GTUs formål og historie. Lærerne får derudover undervisning i at undgå at få malaria, hvad lærere bør gøre i kampen mod hiv/aids samt i børns og kvinders rettigheder.

GTU har 5.000 medlemmer, men man forventer at have 7.000 medlemmer i løbet af 2005. Medlemskab var frivilligt indtil august 2004, hvor medlemmerne stemte for at forhøje kontingentet med 115 procent.

Det koster 30 dalasis eller seks kroner om måneden at være medlem.

En lærerløn er mellem 600-2.000 dalasis eller 120-400 kroner om måneden. En sæk ris koster cirka 100 kroner.

Engelsk er det officielle sprog i Gambia, som engang var under britisk herredømme.