Debat

Urimelig bogklub

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har netop meddelt Lærerbogklubben mit ønske om udmeldelse, da forlaget fører en politik, der forekommer helt urimelig.

Jeg har tidligere fremsat ønske om udmeldelse, men fik at vide, at jeg skulle have foretaget mindst tre indkøb inden for et år. Her gjordes opmærksom på, at »en bogpakke anses for ét køb« uanset antallet af bøger i pakken.

Jeg gjorde forlaget opmærksom på med vedlagt dokumentation at jeg havde overholdt denne regel. Det fik jeg aldrig noget svar på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg gjorde desuden opmærksom på, at jeg havde bedt om over tre omgange at modtage »Gyldendals Leksikon«. På dette tidspunkt (efter et år) havde jeg kun modtaget bind 1. Det har man dog nu rettet op på mod klækkelig betaling, således at der nu slet ikke kan herske tvivl om min opfyldelse af betingelserne. Beklageligvis meddeler man fortsat i sidste medlemsblad et tilbud på 899 kroner mod en »normalpris« på 1.495 kroner på et tidspunkt, hvor samme leksikon er fundet på bogudsalg til under 600 kroner.

Endelig må jeg kraftigt harcelere over en afbestillingsfrist på fem dage. Jeg modtog bladet med post den 11., og fristen sættes til den 16. marts. Det er en helt urimelig frist, der oven i købet går hen over en weekend, hvor man kunne tænkes at være løbet tør for frimærker.

Med den annoncering, der foregår i Folkeskolen, forekommer der at være en tæt tilknytning de to foretagender imellem. Hvis det er tilfældet, synes jeg, at I kraftigt skulle overveje strategi og markedsføring for Lærerbogklubben fremover.

Svar 1

Kære Carsten. Folkeskolen har bedt mig svare på dit læserbrev. Jeg håber dog på, at vi kan kontakte dig telefonisk, så vi kan tale sagen igennem. Det er ofte lettere at forstå situationen i direkte dialog end gennem et læserbrev.

Vi kan se, at vi kun har haft én kontakt til dig, nemlig da du forsøger at melde dig ud og den 11. november 2004 svarer vi, at det desværre ikke kan lade sig gøre, før du har opfyldt medlemsbetingelserne. Det krav er nødvendigt, hvis vi skal kunne give de fordelagtige velkomsttilbud.

Du opfylder, som du selv skriver, herefter dine medlemsbetingelser, men vi kan ikke konstatere, at vi har modtaget endnu en henvendelse fra dig, hverken på skrift, telefonisk eller per mail.

Du skriver, at du først har modtaget medlemsbladet den 11. marts 2005. Vi har indleveret dit blad til Post Danmark den 28. februar og alle medlemsblade burde være leveret inden den 3. marts. Selvfølgelig skal du have tid til at foretage dine bestillinger eller afbestillinger, og sammen med Post Danmark er vi i gang med at undersøge, hvorledes dit blad kan være så længe undervejs.

Jeg kan i øvrigt anbefale at benytte vores servicetelefon til bestilling og afbestilling, herved sparer du både tid og et frimærke.

Vi har noteret, at Gyldendals trebindsleksikon kom på bogudsalg til 600 kroner, da man solgte et restoplag. Det er klart, at vi ønsker at være billigst, og med en normalpris på 1.495 kroner, hvor du sparer 586 kroner ved køb i bogklubben, er det fordelagtigt. Men desværre kan vi ikke give prisgaranti, og vi kan ikke sikre os mod, at forlaget sender et mindre restoplag ud til en meget billig pris.

Du nævner, at du har måttet vente længe på bind to og tre, jeg kan se, at vi har leveret inden for 14 dage, så hvor ventetiden kommer ind, forstår jeg ikke.

Tine Weppler, direktør, Lærerbogklubben

Forkortet af redaktionen

Svar 2

I læserbrevet spørges der til tilknytningen mellem Lærerbogklubben og Folkeskolen. Forbindelsen er et rent køber-sælger-forhold. Bogklubben indrykker og betaler sine annoncer på samme vilkår som andre annoncører. Lærerbogklubben ejes i fællesskab af Gyldendal og Danmarks Lærerforening, og det er klubbens bestyrelse, der beslutter strategier og markedsføring.

Thorkild Thejsen, chefredaktør