Anmeldelse

Litteraturhistorie for folkeskolen / Litteraturhistorisk læsning

Hvorfor og hvordan?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et veltjent undervisningsmateriale er blevet frisket op, og så kan det ikke så lidt igen. Der er tilføjet nogle gode, nye kapitler til gennemgangen af litteraturhistorien, mens der er møbleret lidt rundt på nogle af de andre. Fine tekster og tekstudsnit i tekstsamlingen og et lille hæfte med noter, der gør det muligt for yngre læsere at komme frelst igennem et udsnit af teksterne læreren får virkelig svært ved at vælge fra blandt de mange gode ting.

Den virkelige og spændende nyskabelse er fremkommet ved at sætte en ny forfatter til at udarbejde en lærervejledning. Hvor Jørgen Aabenhus går kronologisk frem, har Peter Heller Lützen opstillet en række temaer som Køn og ægteskab, Religion og religionskritik samt Mytologi og skæbne. Og desuden givet anvisninger på, hvordan teksterne kan anvendes til personkarakteristikker og analyser af billedsprog og lyrik samt kærlighedsdigte. Hele tiden med loyale henvisninger til de to oprindelige bøger. Det giver en inspirerende krydslæsning, som kan udmønte sig i mange spændende undervisningsforløb.

Hvis skolen har klassesæt af udgaverne fra 1993, kan man nøjes med at købe et supplementsbind samt naturligvis den nye lærervejledning. Se forlagets hjemmeside.

Powered by Labrador CMS