Debat

Bevar en decentral uddannelsesstruktur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunalreformen nærmer sig, amterne nedlægges, og de fleste af amternes opgaver overdrages til staten eller til de nye storkommuner.

Et af de områder, amterne må aflevere, er gymnasier, hf og VUC, der fra 1. januar 2007 overtages af staten.

Ved kommunalreformen i 1970 fik amtskommunerne ansvaret for ovennævnte uddannelser. I 1986 blev statsgymnasierne også amtskommunale. De oprindelige kommunale gymnasier og statsgymnasierne var for en stor dels vedkommende placeret i de større byer. Derved var unge, der voksede op på landet eller i de mindre byer, ringere stillet med hensyn til at få en studentereksamen end unge fra de større byer. Amterne har siden 1970 derfor bygget godt 70 nye gymnasier. Hovedparten af disse er såkaldte decentrale gymnasier placeret i de mindre byer. Resultatet taler sit eget tydelige sprog. Gymnasiefrekvensen er fra 1970 til i dag steget fra godt ti procent til omkring 37 procent.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Om knap to år sendes amtspolitikerne som nævnt hjem. Bestyrelser og staten overtager så ansvaret. Det er min opfattelse, at lokale politikere må gå ind i kampen for at bevare de lokale uddannelsessteder. Også politikerne på Christiansborg må have stor interesse i, at hele Danmark har en let og overkommelig adgang til uddannelse, omskoling, kurser og videreuddannelse. Kun en decentral uddannelsesstruktur kan sikre vækst og udvikling i fremtidens vidensamfund.