Ballade er en invitation

Problem-adfærd er problematisk, men også en invitation til omgivelserne

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Perspektivet skal være, at folkeskolen skal kunne rumme flere af den type børn, som ellers ville blive visiteret videre til andre institutioner. De skal blive på skolen og siden integreres fuldt ud i deres klasse i stedet for at blive ekskluderet. Det handler om at inddrage forældrene i det, der ellers er skolens virkefelt og skabe en sammenhæng mellem skolen, barnet og forældrene og mellem forældrene indbyrdes, så de kan hjælpe hinanden til at nå de fælles mål«, siger børne- og ungdomspsykiater Søren Hertz fra PsykCentrum.

Nye livskraftige historier. Samarbejde mellem barnet og alle omkring barnet om at skabe fælles mål. Og mindre afstand mellem normal- og specialundervisning.

Det er ord, Søren Hertz bruger, når han skal fortælle om projekt M-kursus i Hillerød Kommune. Han har sammen med viceskoleinspektør Merete Elleboe taget initiativ til projektet, og han står for nogle undervisningsdage for alle interesserede i kommunen, som skal introducere andre af kommunens skoler til tankerne bag projektet.

»Problemadfærd er problematisk for alle. Men den er også en invitation til omgivelserne. Vi har en dreng, som ligger henslængt i sin stol uden at vise interesse. Han spørger os dermed om, hvor meget det betyder for os, at han arbejder. Det er derfor, at vi arbejder med at gøre os så tydelige over for barnet eller den unge i forhold til, hvad der er vigtigt«, siger han.

Barnet skal være helt klar over, hvad de voksne ønsker og hvad alternativerne er.

»Vi forsøger at skabe sammenhænge, som gør tingene så tydelige, at børnene får lyst til at gå i gang med de vigtige projekter i deres liv og lære alt det, de har potentiale for. De skal være aktører i deres eget liv«, siger Søren Hertz.

Han har hentet inspiration fra den terapeutiske retning, som kaldes systemisk terapi. Den inddrager alle omkring et problem i løsningen ud fra en tankegang om, at alle har en del af problemet og dermed også en del af løsningen.

folkeskolen@dlf.org