Pisa fejlbedømmer danske skoleelever

Der er ikke belæg for at kalde danske skoleelever for funktionelle analfabeter. De kan nemlig både læse både læse og skrive, siger forskere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er misvisende, når Pisa-undersøgelserne fra OECD betegner 17 procent af de danske elever som funktionelle analfabeter.

"Det er helt ude i hampen at kalde nogle af dem for funktionelle analfabeter", siger Peter Allerup, professor på Danmarks Pædagogiske Universitet til Politiken. Han er med i forskerteamet bag Pisa.

Pisa undersøger ikke hvad eleverne kan og ikke kan, men i hvor høj grad de kan bruge det, de læser, i nye sammenhænge.

"Man kan ikke vide, hvordan eleverne faktisk klarer sig i folkeskolen, eller hvad de kan i dagligdagen eller i en senere uddannelse", siger læseprofessor fra Københavns Universitet, Carsten Elbro til avisen.

OECD's offielle rapport bruger ikke betegnelsen funktionel analfabet. Det er en betegnelse, som kun bruges i Undervisningsministeriets danske resume.

Pisa-konsortiets formand Niels Egelund medgiver, at der i Pisa-undersøgelsen ikke er belæg for at betegne 17 procent af de danske elever som funktionelle analfabeter. Han kalder begrebet 'funktionelt analfabet' for "en popbetegnbelse, som ikke rigtigt er defineret".