DLF og KL tager evalueringen i egen hånd

Engagementet i at styrke evalueringen skal komme nedefra, ikke via lovgivning, mener DLF og KL

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis en styrkelse af evalueringskulturen i den danske folkeskole skal bæres af engagement, så skal evalueringskulturen dyrkes lokalt og ikke beordres via lovgivning. Det er DLF og KL enige om.

»Det er ikke KLs og DLFs opgave at bestemme, hvordan man skal evaluere. Det skal lærerne og skolerne tage ansvaret for. På den måde sikrer vi det nødvendige engagement. Derfor har vi heller ikke brug for, at politikerne på Christiansborg bestemmer, hvordan der skal evalueres«, siger formanden for DLF, Anders Bondo Christensen.

Anders Bondo har henvendt sig til KL og foreslået et fælles initiativ, som formanden for KLs børne- og kulturudvalg, Bjørn Dahl, foreløbig har kigget på:

»Når vi får sådan en henvendelse, kigger vi selvfølgelig på den og drøfter gerne ideerne. Vi har jo selv et bud på, hvordan man skaber en evalueringskultur, som vi lancerede i forbindelse med Skolerigsdagen for nylig«, siger Bjørn Dahl, der mener, at det må være i fælles interesse, at kommuner og skoler tager fat på at styrke evalueringen:

»Hvis skolerne blev drevet ligesom det almene gymnasium, som er stærkt centralt styret, og amterne nærmest bare fungerer som viceværter, så forsvinder det lokale engagement, den lokale skoledebat og forældrenes lyst til at gå ind i skolebestyrelsesarbejdet«, siger Bjørn Dahl og understreger, at målet ikke bare er at klamre sig til det lokale selvstyre:

»Det handler også om, at har man læst OECDs review af den danske folkeskole, så er evaluering måske det allervigtigste indsatsområde, hvis vi skal styrke fagligheden«.

Kolding sætter evalueringen i system

Kolding Kommunes uddannelsesudvalg vedtog i sidste uge en overordnet evalueringsplan for alle kommunens skoler. Den rummer de læsetest, kommunen har brugt i 25 år, og er en minimumsplan, som skolerne kan bygge videre på.

I planen står der ikke noget om, at testresultaterne fra de enkelte skoler skal listes og sammenlignes. Derimod fremgår det, at resultaterne af de læsetest, som gennemføres i 2., 3., 4. og 8. klasse, skal bruges pædagogisk i undervisningen af den enkelte elev:

»Vores læsekonsulent udarbejder en rapport til uddannelsesudvalget om det samlede kommunale resultat, men hun bruger det meste af sin tid på at gennemgå den enkelte klasses resultat med læreren«, fortæller skolechef i Kolding, Palle Mygenfordt.

»Evaluering er ikke et fremmedord på skolerne, men evalueringen kunne måske strammes op og blive bedre. Politikerne har krav på at få tilbagemeldinger på, hvad de får for pengene, og lærerne har brug for, sammen med specialister, at følge op på, hvordan undervisningen virker. Det er vigtigt, at de to ting går hånd i hånd«, siger Palle Mygenfordt.

kravn@dlf.org