Debat

Til glæde for københavnske elever

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det er mig bekendt første gang i Danmarkshistorien, at man har set så bredt formuleret en plan«. Det er Niels Egelund, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, der kommenterer på vores folkeskoleoplæg, som Folkeskolens leder i nummer 5 mener er inspireret af reglerne i det hedengangne kommunistiske Østtyskland.

Det er jo noget af en kontrast ...

Jeg tror, at Folkeskolen undervurderer, hvilken opmærksomhed der egentlig er på den danske folkeskole. Man burde faktisk glæde sig over det.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En ting er, at vi har erklæret os villige til at bruge op mod to milliarder kroner på den københavnske folkeskole såfremt det er nødvendigt. Men penge gør det ikke alene. Særligt fordi folkeskolen allerede er verdens og i øvrigt Danmarks dyreste. Så derfor skal der også andre ting til, når vi konstaterer de forstemmende resultater fra Pisa-undersøgelsen og i øvrigt Dicar.

Der skal sættes ind på fagligheden. Der skal sættes ind i relation til disciplinen med en »code of conduct«, et forslag, formanden for Københavns Lærerforening har støttet. Vi skal ikke længere lade os nøje med at måle elevernes relative evner, men egentligt interessere os for, om de rent faktisk kan læse, regne og skrive ... Vi skal kort og godt have verdens bedste folkeskole.

Lederen gør nar ad forslag som morgensang. Forslagets baggrund er et ønske om et opgør med bevægelsen mod multikulturalisme. Og et ønske om en nem kulturformidler.

Man hævder, reformen vil skabe lærerflugt, når vi netop vil belønne lærere og ledere, der enten decideret skal tiltrækkes eller fastholdes de vanskelige steder. Argumentationen holder ikke.

Så tag nu selv at læs det. Find det på www.pind.nu og døm selv.

Svar

Pinds papir er blevet rost af smagsdommer Egelund, men det bliver det ikke bedre af.

Det er fint, hvis man nu bevilger penge til de københavnske skoler, som har været udsultet længe.

Jeg gør ikke nar ad morgensang. Det kan være rigtig dejligt. Men jeg gør nar ad fireminutters-planen. Er det skolelederen eller eleverne, der skal have en stregkode i panden, så de kan tjekke ud fra fællessangen i tide?

Thorkild Thejsen, chefredaktør, Folkeskolen