Debat

Ergoterapi og rummelighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rummelighed er et begreb, som er blevet debatteret livligt på det seneste. Som nyuddannet ergoterapeut vil jeg gerne give mit besyv med i debatten.

I mit afsluttende bachelorprojekt har jeg undersøgt, hvilke faktorer der påvirker undervisningen, og hvordan disse faktorer hænger sammen med rummelighed.

Udgangspunktet for projektet var ikke, at ergoterapeuter skulle overtage lærernes undervisning. Den er lærerne de bedste til at varetage. Jeg var derimod interesseret i at finde ud af, hvilke faktorer der påvirker afviklingen af undervisningen, og om der er nogle ergoterapeutiske analysemetoder, som kunne tænkes at være brugbare i forhold til børns aktivitetsliv og trivsel i skolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Min undersøgelse peger på, at de psykiske omgivelser herunder lærernes motiverende tilgang til eleverne er en af de faktorer, som har størst indflydelse på afviklingen af undervisningen. Endvidere er struktur i undervisningen en betydelig faktor for, at flest mulige elever kan rummes. For at eleverne skal kunne se en mening med det, der foregår, er det vigtigt, at de elementer, der indgår, er håndterbare og begribelige for den enkelte.

Rapporten »Skolepraksis forhold, der fremmer og hæmmer læring« har endvidere nogle vigtige pointer i forhold til, hvilke faktorer der fremmer og hæmmer læringen for børn.

Lærerstuderende uddannes til at undervise. Ergoterapeutstuderende uddannes blandt andet til at se på, hvordan daglige aktiviteter kan deles op i mere overskuelige enheder, hvis en person har brug for dette på grund af for eksempel sygdom.

Min pointe er, at denne viden om overskuelighed og håndtérbarhed måske også kan bruges af lærere som et middel blandt mange andre til at sikre, at flere elever kan inkluderes i folkeskolen.

Ser du en idé i at anskue rummeligheden fra den vinkel, kan du alliere dig med en ergoterapeut.