Børn kan

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To lærere fra en finsk specialskole kontaktede i midten af 1990erne psykiateren, ph.d. Ben Furman, leder af Institut for Korttidsterapi i Helsinki og vært for sit eget psykologiske tv-talkshow. I stedet for at sagsbehandle udviklede de tre en generel metode til løsning af børns problemer, alt fra søvnforstyrrelser til aggressiv adfærd i skolen. På engelsk kom metoden til at hedde »Kids Skills«, på dansk »Børn kan. Jeg kan-metoden til kreativ løsning af børns problemer«.

Enkelte danske lærere har allerede stiftet bekendtskab med metoden gennem kunsulentfirmaet Solution, Holte, www.solutionfocus.dk

I Finland bruges metoden af skolepsykologer og i et vist omfang også af lærere. I Quebec, Canada, har myndighederne systematisk implementeret metoden i skolesystemet.

Kids Skills er et led i en større psykologisk bevægelse, der går under betegnelsen løsningsfokuseret psykologi. I stedet for at lede efter et problems årsag, som psykoanalysen gør, kikker den løsningsfokuserede psykologi fremad: Hvad kan barnet (eller den voksne) gøre for at løse sit problem.

»I psykoanalytisk tænkning går du tilbage til, hvor problemet kommer fra, oprindelsen. Du kikker bag problemet. I løsningsfokuseret psykologi kikker du på, hvad der er foran problemet. Hvilke færdigheder skal barnet udstyres med for at komme ud af problemet? Vi mener, det er bedre på den måde, fordi det skaber samarbejde mellem familie, barn og venner. Den psykoanalytiske metode er derimod svær at skabe samarbejde med, fordi folk har så forskellige meninger om oprindelsen. Faren siger, det er morens skyld, moren siger, det er farens skyld, barnet siger, det er familiens skyld, familien siger, det er skolens skyld, skolen siger, det er den forrige skoles skyld. Det slutter aldrig, når du først er startet på den måde«, fortæller Ben Furman.

Myndighederne i Skotland overvejer netop nu at indføre løsningsfokuserede metoder i skolesystemet. Svenske forskere har udviklet en særlig løsningsfokuseret pædagogik beskrevet i bogen »Løsningsfokuseret pædagogik«, som lærere tager kursus i.

Du kan læse mere om Ben Furmans »Jeg kan«-metode på www.kidsskills.org, der er på flere sprog, herunder dansk.

jvolsen@dlf.org