Debat

To problemer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. Efter mange gange at have fået returneret debatindlæg, angiveligt overstigende de 1.750 enheder, er jeg nu så mange gange blevet provokeret over den helt ubegrænsede mængde tekst fra Vagn Madsen. I Folkeskolen nummer 3 oven i købet to indlæg. Så jeg vil foreslå en årsnorm for debatindlægs længde i stedet for den bestående vilkårligt virkende.

2. I sit svar til »Semper Fi« i nummer 3 går Anders Bondo Christensen helt uden om det essentielle, nemlig at en tillidsrepræsentant bag om ryggen på et medlem går til arbejdsgiveren med kritiske tilførsler til personalemappen.

Ér det en fejl, eller er det ikke en fejl, fra tillidsrepræsentantens side?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Svar 1

Robert Refby skal som alle andre holde sig under 1.750 enheder. Enten sendes for lange indlæg retur, eller redaktionen forkorter selv.

Vagn Madsen havde to indlæg i Folkeskolen nummer 3, fordi han skulle have lov til at svare på en kritik fra et andet medlem. Det kaldes debat.

Alle medlemmer har ret til at komme til orde. Men ikke alle indlæg optages. Heller ikke alle indlæg fra Vagn Madsen.

Det er rigtigt, at det er en belastning for Folkeskolens tradition for fri medlemsdebat og for bladets økonomi at enkelte medlemmer skriver mange indlæg.

Thorkild Thejsen, chefredaktør

Svar 2

Jeg synes ikke, at jeg i mit svar går uden om det essentielle, når jeg skriver, at det er meget vigtigt, at der ikke opstår habilitetsproblemer. En tillidsrepræsentant har som alle andre ansatte en pligt til at gøre opmærksom på uacceptable forhold, men tillidsrepræsentanten har naturligvis også pligt til af egen kraft at sikre, at ethvert medlem får en uvildig repræsentant fra fagforeningen som bisidder og hjælper i forhold til en tjenstlig samtale. Det kan eksempelvis være kredsformanden, kommunerepræsentanten eller et andet medlem af kredsstyrelsen, der så fungerer som lærerens tillidsrepræsentant.

Uden at forholde mig til den konkrete sag brugte jeg indlægget fra »Semper Fi« til at understrege dette, så alle medlemmer kan have tillid til at kunne bruge DLF som deres fagforening.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF