Debat

Pisa igen, igen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Pisa-undersøgelsen ligger Danmark åbenbart som nummer 16.

Så må der jo være et eller andet stort antal lande, der ligger dårligere end os.

51 procent af de tosprogede elever i København er funktionelle analfabeter. Det må jo betyde, at der er 49 procent tosprogede, der læser lige så godt som de et-sprogede danskere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nå politikerne i panik har fået lavet folkeskoleloven om, så vil jeg love jer, at de næste Pisaresultater heller ikke er gode nok.

Resultaterne bliver jo aldrig gode nok. Enhver lærer ved det. Det kan jo altid blive bedre.

Prøv at svare ja til følgende spørgsmål:

Lever politikerne op til deres ansvar for at stille resurser til rådighed for en udviklingsorienteret folkeskole?

Lever forældrene op til deres ansvar for at opdrage deres børn til at være undervisningsparate?

Lever lærerne op til deres ansvar for at stille krav til sig selv, eleverne og forældrene?

Lever skolelederne op til deres ansvar for at udvikle potentialet hos medarbejderne?

Og lever DLF op til medlemmernes krav om at medvirke til at skaffe optimale arbejdsbetingelser?

En Pisa-undersøgelse ville alligevel ikke give folkeskolen en topscore. Det kan jo altid gøres bedre.

Vi skal indføre en folkeskoleformålstest.

Lever politikerne, kommunerne, skolelederne, lærerne, forældrene og eleverne ikke op til en sådan folkeskoleformålstest, så se at få forholdene rettet.

Forkortet af redaktionen