Alle børn bør sprogscreenes

Folkeskoleloven gælder alle, og tosprogede må have samme ret til frit skolevalg som andre familier, mener DLF

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ingen logik i, at regeringen på én gang vil udvide forældres ret til frit skolevalg, samtidig med at den indskrænker den ret, når det gælder tosprogede familier. Det er udgangspunktet i det høringssvar, Danmarks Lærerforening har sendt til undervisningsminister Ulla Tørnæs forslag om at lovliggøre den såkaldte Albertslund-model, så man kan henvise tosprogede børn til bestemte skoler på baggrund af en test af deres danskkundskaber før skolestart. Hvis børn skal sprogtestes, skal det gælde alle børn, mener DLF:

»Testningen og vurderingen af resultatet skal i givet fald foretages af en kommunalt ansat konsulent med faglig ekspertise og specialkendskab til såvel børns sproglige udvikling generelt som tosprogede børns kulturelle forhold med deraf afledte virkninger for børnenes sprogtilegnelse«, skriver DLF og understreger, at kun de færreste lærere og skoleledere har de forudsætninger. DLF frygter, at hvis det bliver op til den enkelte distriktsskole at henvise elever til andre skoler, kan konsekvensen blive, at skoler med få tosprogede vil sende børn med sprogproblemer til skoler med flere tosprogede, fordi det er der, ekspertisen findes.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs vil samtidig flytte undervisningen i faget dansk som andetsprog til om eftermiddagen efter klassens almindelige undervisning. Men derved risikerer man, at faget reduceres til lektiehjælp, mener DLF. Samtidig går det ud over børnenes mulighed for at være sammen med kammeraterne i fritiden. Derfor mener DLF, at man bør starte med nogle forsøg for at vurdere konsekvenserne.

kravn@dlf.org

Læs mere