Debat
0   193

Derfor dannelse

Jeg fastholder, at begrebet dannelse altid har været, endnu er og fortsat vil være et afgørende begreb i dansk pædagogik. Uanset om selve ordet er brugt konkret i denne eller hin tekst, eller diverse modestrømninger prøver at indføre andre begreber i dets sted. Det afgørende er, at begrebet siden dets renæssance på Humboldt-universitetet og siden Grundtvigs optagethed af Herder, og højskolebevægelsen og folkeoplysningen, har været indlejret i tysk og nordisk kultur, i al fald skandinavisk kultur og dermed også dansk pædagogik.

Artiklen fortsætter under banneret

For min skyld må angelsakserne hjertens gerne beholde begrebet kompetence, der er lige så befængt af negative bibetydninger som begrebet dannelse. Den pædagogiske anvendelse af kompetencebegrebet passer fortrinligt med analytisk (nytte)filosofi, som pædagogikken »over there« i mange henseender hviler på. Til syvende og sidst handler det om livs- og menneskesyn.

Blottet for historie og nuancer og formildende omstændigheder kan forskellen gøres således op:

»Vi er her for at være gode ved hinanden«, hævder Jan Lindhardt, mens Tor Nørretranders tolker (natur)videnskaben således: »Vi er her for at fise«. Kompetencen til at fise kan sikkert opnås uden begrebet dannelse, men ...


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks