Debat

Janne elsker dansk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg elsker dansk, konstaterer Janne, mens hun samler pointkortene til »Poetry slam« sammen. Pigegruppen fra 9.c ved Jannes bord er i enighed havnet på 6,5 point til de to FCK-trøjers fremførelse af »Der er et yndigt land«. Ringe indlevelse, dårlig timing og mangel på tekstfornemmelse, er tøsernes vurdering. Jannes prosadigt om eksistens har indbragt hende 9,5 point. Indlevelse og nerve er blevet hæftet på hendes digt og optræden.

Vurderingen er karakteriserende for Janne selv, som er godt på vej til bare at mangle et halvt år af sin skoletid. For her på falderebet nøjes Janne ikke bare med at have et overblik og en indsigt i genrer, perioder og forfattere. Hun jonglerer også med det danskfaglige værktøj, som hun bruger til at skille litteraturen fra hinanden for at samle den på ny i sit eget verdensbillede.

For den sags skyld bliver hun også vred på dansklæreren, hvis det ikke lige er, at danskfaget lever hver dag. Bedst har hun det, når dansktimerne trækker vejret i deres eget univers. I en sansestrøm af tekster, film, drama, musik, plancher, udklip, fremlæggelser, analyser, ekskursioner og jeg skal komme efter dig. Allerbedst er det for Janne, når læreren brænder igennem hver dag. Når læreren møder op med nerve, glæde og glød.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Litteraturen og danskfaget er gået i blodet på Janne. Den forunderlige og vidunderlige flod, som gennemstrømmer hende, arter sig som en velkommen virus. Som et nys i et klasseværelse, hvor ejermanden har glemt at holde sig for munden. Sådan er det med Jannes danskfaglige engagement, det smitter. Hun holder sig aldrig for munden, og inden vi får set os om, får hun smittet flere af FCK-trøjerne, som ellers har det bedst med rektangler og tegnetrekanter i hænderne.

Vi skal ville det fag ikke bare på papiret, men også i virkeligheden med sjælen og med resurserne.

I dansklæreres hverdag og i arbejdstidsaftalerne må fokus være på tiden til at dyrke danskfaget individuelt og kollegialt.

Indlysende er det derfor også, at vælger man som lærerstuderende dansk som linjefag på seminariet, er det tilstrækkeligt med ét linjefag.

For dansk er et kærlighedsfag og livet om at gøre.

Forkortet af redaktionen