Debat

Nej til testtyranni

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Øv, hvor er det ærgerligt, at man ikke kan diskutere brug af test i folkeskolen uden at blive skudt diverse motiver i skoene. Vagn Madsen gør sig bevidst umage for at misforstå Socialdemokraternes syn på test. Det lykkes i en sådan grad, at selv en test ikke ville være i stand til at påvise, hvor det går galt og hvorfor.

I Socialdemokraterne ønsker vi ikke et testtyranni i folkeskolen, hvor alle børn fra otteårsalderen udsættes for »mini-eksaminer« i form af nationale test. Årsagen er, at sådanne test nemt kan bruges til at rangordne børnene (og skolerne), og der er stor risiko for, at undervisningen ikke kommer til at tage udgangspunkt i børnene, men i testen. Det næste bliver så, at alle undervisningsmaterialer kommer til at tage udgangspunkt i selvsamme test. Det får vi ikke dygtige børn ud af, der kan tænke selv det får vi kun nogle dygtige »papegøjer« ud af. Derfor ønsker vi ikke nationale test.

I stedet ønsker vi meget mere systematisk evaluering, der passer til de meget forskellige forhold i landets klasselokaler. Vi foreslår, at lærerne får en værktøjskasse med en masse evalueringsredskaber i. Værktøjskassen skal også indeholde nye test, men ikke kun test. Og det er meget vigtigt, at brugen af værktøjerne i evalueringskassen passer til såvel børnene som undervisningen. Derfor skal der også være forskellige test i værktøjskassen, så lærerne kan vælge den test, der passer bedst til undervisning og barn.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men en test kan aldrig stå alene. Det er helt afgørende, at læreren er i stand til at bruge den valgte test fremadrettet til at identificere konkrete problemer og derudfra hjælpe hvert enkelt barn videre. Derfor foreslår vi også øget efteruddannelse i evalueringsmetoder.

Der bruges i dag test i folkeskolen, sådan vil det fortsat være. Socialdemokraterne ønsker ikke flere test. Til gengæld ønsker vi bedre test og forskellige test at vælge imellem.