Debat

Vi fortrænger problemet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolens praksis udvikles ikke primært af eksterne kurser, men af løbende arbejde med at udvikle praksis i praksis, lyder meldingen i Folkeskolen nummer 46. Vise ord sagt med baggrund i de formidabelt katastrofale kurser ved opstarten af folkeskoleloven i, hvordan lærerne får undervisningsdifferentiering til at fungere i en skole, der er indrettet på at kvæle den differentierede undervisning i udelthedens sammensurium. Typisk er det jo, at danmarkshistoriens mest undervisningsumulige folkeskole, der både fra politisk hold og fra skolehold siges netop i dag at have et mere end glubende behov for efteruddannelse i en urealistisk formodning om, at man ad denne vej kan råde bod på den lovgivningsmæssige fadæse uden at skulle erkende fadæsen, netop nu udsultes på efteruddannelsesfronten. Men det er jo mildt sagt ikke det eneste sted, hvor modsætningen mellem, hvad man vil, og hvad man gør, skriger til himlen. Sammenfattende kan man sige, at man vil en god skole. Og i stedet for laver man bevidst en dårlig skole. Og så må lærerne jo på kursus, så det er dem, der står med skylden for skolens ringe resultater, mens politikere og deres pædagogiske bagmænd går fri. Typisk. Lise Tingleffs og Peter Ulholms fremførelse i nummer 46 af ideen med aktionslæring må ses som et konstruktivt forslag til at skabe en kursusform, der indebærer udvikling. Ulempen er, er den dermed følgende optimistiske tro på, at underet indtræffer, når bare man venter længe nok, endnu en gang fæstner indtrykket af den udelte skole som en god skole. For lad os nu lige se tiden an og lade aktionslæringen vise sin forventede virkning. Og gør den ikke det, har vi måske bare ikke ventet længe nok.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS