Wales er ikke længere et test-regime

Politikerne i Wales ønsker ikke, at lærerne skal bruge skoletiden på at træne eleverne til den næste test. I stedet satser man på at professionalisere lærernes bedømmelser af eleverne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Min vision for uddannelse og livslang læring er, at Wales skal blive internationalt anerkendt som et Lærende Land«, skrev den nybagte undervisningsminister Jane Davidson i 2001.

Wales er en halvø et par timers kørsel i tog fra London. De tre millioner indbyggere fik delvist selvstyre i 1999. To år efter afskaffede den walisiske nationalforsamling de nationale test for syvårige børn og de offentlige ranglister over skolernes test-resultater. For kort tid siden besluttede en enig nationalforsamling at gå skridtet videre. Politikerne ønsker ikke længere, at lærerne skal være presset til at bruge skoletiden på at træne eleverne til den næste test. Derfor bliver også de obligatoriske eksaminer for 11-årige børn ved afslutningen af primary school afskaffet, og det samme gør prøverne for 14-årige. I stedet satser Wales på at professionalisere lærernes bedømmelser af eleverne. Desuden skal der udvikles et sæt tværfaglige færdighedstest, som børnene skal tage, når de er ni-ti år, så lærerne kan se, hvilke færdigheder det enkelte barn har brug for at få styrket i det sidste år før skiftet til secondary school.

Hvordan tør det lille nye land gå stik imod, hvad skiftende britiske regeringer har satset så intenst på i en lang årrække?

»Jeg tror, rapporten fik stærkere indflydelse, fordi vi for eksempel havde lederen af inspektionssystemet med«, fortæller professor Richard Daugherty, der stod i spidsen for den arbejdsgruppe, som foreslog ministeren at afskaffe testene. »Forhåndsudspillet var, at der skulle ske nogle forandringer, men det lå ikke fast, hvad de skulle gå ud på. Vi talte det hele igennem og modtog input fra skoler, organisationer og elever og nåede frem til vores anbefalinger i enighed«.

»Men det var aldrig sket i England«, tilføjer han. »Der er en helt anden kultur med mange flere kontorer og komiteer og bestyrelser. Det hele er meget mere politiseret«, siger Richard Daugherty.

»Ånden i gruppen var, at vi er i det her sammen. Vi har en fælles interesse i at ville det bedste for vores land og en fornemmelse af, at vi skaber historie. Men jeg tror ikke, at waliserne vil være anderledes bare for at være anderledes dertil er der alt for mange problemer at tage fat på«.

Lederen af den største lærerforening i Wales, NUT Cymru, Gethin Lewis er enig:

»Wales har længe været anderledes end England på uddannelsesområdet. Den første skole uden sortering af eleverne blev oprettet i Wales i 1949. De første børnehaver blev oprettet i Wales, og de første skoler, der begyndte at tilbyde skolemåltider, lå i Wales. Det var i øvrigt også i Wales, man begyndte med stipendier til studerende«, siger han og fremhæver, at waliserne ligesom flertallet af englænderne stemmer på Labour. Thatcher-regeringen gav på et tidspunkt skolerne mulighed for at søge om at blive uafhængig af de lokale skolemyndigheder og mulighed for selv at skaffe sig sponsorer. Med tilbuddet fulgte også ekstra bevillinger i en periode:

»Alligevel sagde kun 17 ud af 2.000 walisiske skoler ja. Holdningen var, at hvis vi får flere penge, er der jo andre, der får mindre«, siger Gethin Lewis og mener, at forklaringen på den walisiske kultur blandt andet ligger i, at der aldrig har været noget aristokrati i Wales, ligesom der ikke er tradition for privatskoler.

kravn@dlf.org

Sådan afskaffes testene

I 2001 afskaffede den walisiske nationalforsamling de obligatoriske test for syv-årige børn ved afslutningen af trin et i det britiske skolesystem. Efter en høringsfase står en enig forsamling nu bag, at testene efter trin to, for de 11-årige, bliver frivillige for skolerne allerede i år, og nogle skoler vil vælge kun at give forældrene lærerens bedømmelse af elevens niveau, en slags årskarakter. Næste år vil testene stadig blive produceret, men der vil ikke længere foregå ekstern censur. I stedet afprøves nyudviklede test af grundlæggende tværfaglige færdigheder for de ni-tiårige, og der sættes en ekstra dag af for alle walisiske lærere til uddannelse i ensartet bedømmelse af eleverne. De nye test bliver obligatoriske i 2007/08. For de 14-åriges vedkommende udfases testene fra næste skoleår, og inden 2007/08 skal alle secondary-skoler have godkendte systemer for lærer-bedømmelser.

Hele Daugherty-rapporten med forslag og argumenter kan læses på www.learning.wales.gov.uk klik på Daugherty-ikonet.

Se også læseplans- og bedømmelses-myndigheden ACCAC på www.accac.org.uk og inspektionsmyndigheden Estyn på www.estyn.gov.uk

Powered by Labrador CMS