Debat

EU-forfatningen truer skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forslaget til EU-forfatning kan på sigt få uoverskuelige konsekvenser for hele det danske uddannelsessystem. I forfatningens artikel III-315 fastlægges det nemlig, at uddannelse fremover skal betragtes som en vare, og at det derfor bliver muligt at handle uddannelse med omverdenen. Omverdenen betyder i denne henseende, at EU får kompetence til at forhandle om uddannelse i WTO (World Trade Organisation) igennem GATS (General Agreement on Trade and Services). I artiklen slås det desuden fast, at forhandlingerne skal føres efter flertalsafgørelser i EU.

Resultatet bliver, at hvis EU indgår en aftale i WTO om liberaliseringer på uddannelse, tvinger det EU-landene til at rette sig ind efter denne beslutning. I Nice-traktaten blev det ellers slået fast, at uddannelse var et rent nationalt anliggende, men med forfatningen åbnes der for, at GATS-aftalerne får afgørende indflydelse på Danmarks uddannelsessystem. Nogle vil nok mene, at jeg maler fanden på væggen, men man har set, at mange amerikanske universiteter er interesserede i at komme ind på det europæiske marked for at handle med uddannelse, noget, som ikke kan lade sig gøre nu, da de sidste GATS-aftaler ikke åbnede op for tilstrækkelige liberaliseringer.

Regeringen, Socialdemokraterne, De Radikale og Socialistisk Folkeparti har indgået en aftale, hvor man skriver, at man vil nedlægge veto mod tiltag, der kan true den danske uddannelsesmodel. Aftalen hjælper desværre ikke, da det ikke er partierne i Danmark, som bestemmer, om eventuelle aftaler truer det danske uddannelsessystem, men derimod kommissionen og i sidste ende domstolen, som afgør dette. Desuden kan aftaler om uddannelse som sagt føres ind ad bagvejen af WTO med et flertal af EU-landenes støtte, hvor vi ikke har mulighed for at nedlægge veto.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler