Sikke resurser

Hvis nogen tror, at interessen for skolen og dens virksomhed kun er af negativ art, så tro om igen. Klik ind på www.hjernekraft.org og kig med

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er lige kommet fra dommermøde. Ikke i byretten, men på Ingeniørhøjskolen i København, som sammen med Ballerup Kommune igen i år står for en lokal »First Lego League«-turnering (FLL).

Det var en rigtig god oplevelse. Vi stod med op imod 50 frivillige voksne, som ulønnet vil bruge lørdag den 13. november på at være dommere i den kæmpemæssige skole-hjem-begivenhed, som turneringen er. Mange er oven i købet folk uden nogen direkte tilknytning til de deltagende skoler eller elever.

En vældig positiv energi i fuld udfoldelse. Vi kunne slet ikke gennemføre turneringen uden, og jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det ikke ville være hensigtsmæssigt, hvis skolerne i større omfang trak på den energi.

First Lego League

First Lego League er et otte uger langt projekt, som afsluttes med turneringen. Undervejs skal eleverne dels konstruere og programmere en robot, dels arbejde teoretisk med årets tema og udarbejde en præsentation.

I år er temaet »No Limits«. Det går på, at der ikke må være grænser for handicappedes tilgang til deltagelse i samfundslivet, og stiller spørgsmålet: Hvordan kan robotteknologien bidrage?

Forældre som mentorer

Det er et omfattende projekt, hvor der er brug for mange kompetencer, som lærerne ikke nødvendigvis har. Derfor opfordrede vi klasserne til at skaffe mentorer blandt forældrene, bekendte, ældre søskende ja, hvor som helst.

Det lykkedes også i glædeligt stort omfang. Mange forældre eller andre voksne vil gerne medvirke, når deres egne professionelle kompetencer skal i spil.

En mor til en elev i 7. klasse udtrykte det stilfærdigt: »Det er første gang, skolen har bedt mig bidrage med andet end kage«. Hun beskæftiger sig til daglig med teambuilding i virksomheder og bidrog til, at adskillige hold fik mere hensigtsmæssige arbejdsformer, end de ellers ville have betjent sig af.

En anden forælder, som arbejder professionelt med formidling, bidrog på lignende vis til at kvalificere flere holds fremlægninger både på et generelt plan og i relation til elektroniske præsentationer.

Der har været folk med teknisk baggrund, som har kunnet bidrage med nye ideer til konstruktion og programmering af robotterne, men også forældre, som »bare« var interesserede, og som fik eleverne til at fortælle, hvad de gjorde. Så kom der ord på ofte nye ord og nye begreber og det er én hensigt med projektet.

Læreren i baggrunden

Forældreaspektet er blot en af de ting, der er lidt anderledes ved dette projekt. En anden er, at problemformulering og -løsning i meget høj grad overlades til eleverne. Det er en god grund til den lange projektfase. Fordybelse tager nemlig tid.

Mentorerne må naturligvis ikke gøre arbejdet for eleverne de er sparringspartnere. Fremmede konsulenter på kortvarigt besøg.

Der er tale om undervisning, som giver de fleste elever og lærere så meget tilbage på en lang række felter, at vi med lys og lygte leder efter andre undervisningsprojekter med tilsvarende kvaliteter. Vi bruger ligefrem udtrykket FLL-kvaliteter.

Syv danske turneringsbyer

Der er FLL-turnering syv steder i Danmark, hvor kan man se på www.hjernekraft.org

Hvis man har lyst til at se på »løjerne« kan man blot begive sig til det nærmeste turneringssted. Det er på lørdag!