Debat

Egelund og autisme

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Niels Egelund: Jeg skriver til dig, fordi du som professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet gentagne gange har ytret dig i forskellige offentlige sammenhænge om børn med behov for specialundervisning og deres forældre.

Blandt andet har du i TV-Avisen udtalt, at du mener, at forældrene higer efter at få en diagnose til deres børn for at få del i offentlige midler og i denne sammenhæng anden hjælp i form af medicinering.

Du har også ved tidligere lejligheder udtalt, at forældrene og folkeskolen »burde tage sig sammen«, og at der ikke er dækning for det stigende antal børn, der bliver henvist til specialundervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Forældre får, ifølge dit udsagn, alt for ofte diagnosticeret deres børn med ADHD, autisme, herunder Asperger syndrom, Tourettes syndrom og andre gennemgående udviklingsforstyrrelser, uden grund, og uden at der er dokumenteret behov for særlig hjælp og undervisning.

Dine udsagn giver hver gang anledning til mange henvendelser fra vores medlemmer, pårørende til børn med Autisme Spektrum Forstyrrelser, som undrer sig og føler sig mistænkeliggjort.

Jeg skal derfor bede dig oplyse om, på hvilket grundlag du bygger disse udsagn. Hvilke undersøgelser danner grundlag for dine konklusioner, og hvilke forudsætninger bygger disse undersøgelser på?

Jeg vil også gerne bede dig oplyse, hvorvidt du eller andre forskere har igangværende projekter, som belyser forholdet mellem diagnoser og behovet for specialundervisning?