Debat

Pris på kvalitet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I lederen i Folkeskolen nummer 43 blev Post Danmark beskyldt for at hæve prisen og sænke kvaliteten. Så enkelt er det ikke.

Før 1. marts i år gav staten støtte, så Folkeskolen og andre fagblade kunne omdeles af Post Danmark til en særlig lav takst. Statsstøtten faldt bort fra 1. marts, og derefter blev omdeling af disse blade et konkurrenceområde. Når nu Folkeskolen taler om »kraftige portostigninger«, og at Post Danmark »skruer prisen op«, så sammenligner lederskribenten en kunstigt lav pris med markedsprisen på en ydelse. Skribenten glemmer samtidig, at der også tidligere via statsstøtten blev betalt en højere pris end den, Folkeskolen selv betalte. Dengang var det blot alle skatteydere, der var med til at betale for omdelingen. Nu er det brugeren, der betaler hele prisen. Men prisen for at få omdelt et blad er fortsat lavere end prisen for at sende et brev.

Vi ved, at nogle fagblade mener, at vores priser er for høje. Meget tyder dog på, at der er en fornuftig sammenhæng mellem priserne og den kvalitet, vi leverer. Således fandt flere fagblade og tidsskrifter nye distributører efter statsstøttens bortfald, men en god del af dem er tilbage som kunder hos Post Danmark, netop fordi vi har en høj omdelingskvalitet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Som det fremgår af lederen, har vi desværre haft enkelte klager fra læsere, der modtager bladet for sent. Det skal vi være de første til at beklage, for vi gør en stor indsats for at fastholde et højt kvalitetsniveau i vores omdeling. Generelt er vores kvalitet da også meget høj, både når det gælder omdeling af blade, og når det gælder andre forsendelser.

Svar

» haft enkelte klager fra læsere, der modtager bladet for sent «, skriver Anders Due.

Læserne véd, at det er mange, der ofte får bladet for sent.

» vi gør en stor indsats for at fastholde et højt kvalitetsniveau «, skriver Anders Due.

Herefter kan man ikke mere bruge ordene »fastholde« og »højt kvalitetsniveau« meningsfuldt.

Thorkild Thejsen, chefredaktør