Øster Starup forkæler nye lærere

På Øster Starup Skole får de nye lærere ønskeskemaer, for her ansætter man lærere for at beholde dem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter 15 år stort set uden udskiftning på lærerværelset er lærerne på Øster Starup ved Egtved glade for at se nye ansigter og få ny inspiration.

Jannie Sørensen er lige blevet færdig som lærer, og hun arbejder i et vikariat frem til jul på skolen. Så forleden da der var møde i skolens pædagogiske råd, tog Jannie ordet og fortalte om det sundhedsspil, hun har udarbejdet til en af sine klasser med udgangspunkt i de mange intelligenser. Hun tilbød, at kollegerne kunne låne spillet, og hun blev ikke mødt med overbærende tavshed tværtimod. De ældre lærere rundt om bordet blev begejstrede, og de var meget interesserede i at låne spillet.

Skolen kontaktede Folkeskolen efter at have læst om to unge lærere, der har skrevet dagbog fra en start på lærerjobbet præget af konflikter ikke blot med forældre og elever, men også med kolleger og ledelse:

»Det var godt nok fjernt både fra det, jeg har oplevet i mine praktikker, og her på skolen«, fortæller Mette Vestergaard, der blev fastansat på Øster Starup Skole i sommer, hvor hun blev færdig som lærer på Jelling Seminarium.

»Jeg var til rundvisning på skolen og også på nogle andre skoler, og jeg kunne mærke, at her var en god stemning. Samtidig kunne jeg få de fag, jeg kunne tænke mig, og allerede da jeg var til samtale, blev jeg spurgt om, hvorvidt der var noget, jeg kunne tænke mig at lave om, hvis jeg gerne ville være med til at forny skolen«.

Der er ét langt bord på lærerværelset til de 35 lærere og pædagoger på skolen, og der går snakken på kryds og tværs:

»Jeg har prøvet at være i praktik på skoler, hvor praktikanterne den første dag fik anvist et bord på lærerværelset, hvor vi kunne sidde. Den eneste, vi fik hilst på, var inspektøren«, fortæller Jannie Sørensen.

Mentorordning er vigtig

Helle Bro Rasmussen blev ansat på Øster Starup Skole i 1983, og hun var den unge nye lærer i årevis. Resten af lærerkollegiet bestod af ældre lærere. Mange var ægtepar med to-tre børn, der også gik på skolen. Men for fire år siden begyndte den store udskiftning. Helle Bro Rasmussen er i dag mentor for Mette Vestergaard og Lisbeth Reinau for Jannie Sørensen, og mentorordningen er det, som de nye lærere på Øster Starup Skole fremhæver som en meget vigtig del af en god modtagelse.

Der er afsat ti timer i mentorens og den nye lærers årsplan:

»Man har selv råderet over timerne. Det var rart, at jeg selv kunne sætte dagsorden og stille alle de spørgsmål, jeg havde. Jeg valgte også at tage min mentor med til min tremånederssamtale med skolelederen«, fortæller Susanne Simonsen, der for fire år siden var den første nyuddannede lærer på skolen i mange år. Hun fik efter eget ønske timer i historie, biologi, natur/teknik og idræt, men det blev også allerede ved samtalen aftalt, at skolen det følgende år ville give hende et 120-timers-grundkursus i fysik/kemi, som hun nu også underviser i.

»Det opfatter jeg som centralt i modtagelsen af nye lærere. At kurser ikke er noget, der er forbeholdt de lærere, der har været der i mange år«, siger Susanne Simonsen.

Fagønsker opfyldes

Øster Starup Skole modbeviser også påstanden om, at de nye lærere altid får de elendige skemaer, der kan sættes sammen af resterne, når de faste lærere har taget de gode klasser og fag.

»Det synes jeg er helt urimeligt. De nye lærere har nok at skulle arbejde med. Derfor gør vi det omvendte, så de nye først får deres fagønsker opfyldt, men vi er selvfølgelig allerede ved nyansættelserne meget opmærksomme på, hvilke fagområder vi gerne skal have dækket ind i forhold til lærerkollegiet«, siger skoleleder Jens Dall-Hansen, som af samme årsag forsøger at få ansat lærere til det følgende skoleår allerede i april, så de ikke kommer for sent ind i forhold til fagfordelingen.

Trods beliggenheden tæt på Jelling Seminarium har Øster Starup Skole aldrig praktikanter, for der går ingen offentlige transportmidler til skolen, der ligger på landet mellem tre landsbyer. Alligevel er der god søgning, når den slår lærerstillinger op.

Mentorordningen gælder også for vikarer, men for Jannie Sørensen, der er kommet ind som barselsvikar, var der ikke noget ønskeskema. Hun har fået skolens kæmpeklasse med 28 elever, som oven i købet er på deres tredje dansklærer på et år, fordi også barselsvikarer kan gå på barsel. Hver dag når hun kommer hjem til Vejle, kollapser hun af træthed. Alligevel håber hun, at der kan blive vikartimer til hende også efter jul, hvor vikariatet udløber, og at der på længere sigt kan blive et fast job til hende.

»Både elever og forældre har taget lærerudskiftningen pænt. Selvfølgelig har der været nogle forældre, der har været bekymrede for det faglige niveau, men jeg fik ikke én negativ kommentar på det første forældremøde«, fortæller Jannie Sørensen.

Det har taget hende noget tid at finde en metode til at få ro i klassen, og hun har også oplevet, at en elev stak af fra hendes time og løb hjem:

»Da var det rart at kunne komme her på lærerværelset og fortælle, og der var nogle, der lyttede. Folk kommer og spørger til, hvordan det går, og mange har sagt til mig, at jeg helt sikkert gjorde det rigtige. Det er det, man har brug for«, fortæller Jannie Sørensen.

Én ting er kommet lidt bag på de ældre lærere. De havde glemt, at så snart nyuddannede lærere har fået fast job, så begynder de at gå på barselsorlov. Men Susanne Simonsen, som er tilbage på skolen efter orlov, har ikke mærket en eneste negativ reaktion på orloven. Derimod kommer der gerne en kommentar, når en af de unge lærere tager en omsorgsdag. Blandt Øster Starup-lærernes forslag til overenskomstkrav var omsorgsdage til alle, de unge, de gamle, de udbrændte og dem med gamle, syge forældre.

kravn@dlf.org

Sådan gør Øster Starup

Øster Starup Skole har fastlagt en stribe retningslinjer for modtagelse af nye lærere. Der er afsat timer i årsplanen til en mentorordning. Mentoren er en erfaren lærer, som enten skal være fra samme kerneteam som den nye lærer eller undervise i samme fag. I starten ligger hovedvægten på praktisk information, men der er også plads til, at den nye lærer kan drøfte pædagogiske overvejelser ud fra konkrete oplevelser.

Alle nye lærere skal have fast plads i et team, hvor de har mindst seks af deres undervisningstimer. De får få klasser at forholde sig til og faste samarbejdspartnere. De må maksimalt komme op på 25 undervisningstimer om ugen.

Alle ansatte på skolen skal yde støtte og vejledning til nyansatte. Nye lærere skal fortælle om deres oplevelse af skolen på et møde i pædagogisk råd.