Elever skal blive bedre

Danmark har et godt uddannelsessystem, men vi kan sagtens blive bedre, og det er, hvad internationale evalueringer skal bruges til

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rundetårn fik et »spark i røven«, da DLFs formand Anders Bondo Christensen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Thyge Winther-Jensen og OECDs mand Peter Mortimore mødtes for at diskutere test og evaluering i internationalt perspektiv.

Danmarks Lærerforening og Ibis havde indkaldt til debatmødet i Rundetårn på lærernes dag, 5. oktober. Det blev med god hjælp fra publikums spørgsmål startskuddet til en debat om internationale evalueringer, test, og om hvilken evalueringskultur Danmark skal have. Her var der uenighed.

Anders Bondo Christen slog fast, at evaluering er noget af det vigtigste arbejde i fremtidens folkeskole, og at det er en hjælp til, at skolerne bliver bedre. Derfor skal internationale evalueringer være med til at give folkeskolen »et spark i røven«.

»Vi skal bruge international inspiration til at blive bedre«, sagde han.

En veloplagt Peter Mortimore takkede for indbydelsen:

»Jeg er glad for at være her på denne dag, hvor Folketinget åbner, og eleverne strejker«, sagde professoren og leder af den arbejdsgruppe, der i foråret udarbejdede OECDs rapport om grundskolen i Danmark.

Standardiserede test eller ej

Det stærkeste debatpunkt handlede om, hvorvidt Danmark skal have standardiserede test med nationale mål eller ej.

»Jeg mener, det er unødvendigt at have nationale standarder, og jeg tror, at lærerne har en god fornemmelse af, hvor en elev er«, sagde Anders Bondo Christensen.

Peter Mortimore glædede sig over, at DLF og OECD er enige på mange punkter, men han mente dog stadig, at Danmark burde indføre nationale standarder for, hvilke kompetencer eleverne skal besidde, når de forlader folkeskolen.

»Standardiserede test er et godt redskab til at bestemme, hvad vi som samfund forventer at få ud af 11-12 års undervisning. Lærere kan vurdere forkert, og derfor er det nødvendigt at have et sikkerhedsnet«, sagde Peter Mortimore.

»Jeg har ikke noget imod test, så længe de passer til den enkelte elevs behov. Men at give alle den samme test udarbejdet efter en national standard giver jeg ikke meget for. Vi ved jo godt, hvem der vinder og taber i sådan en test«, sagde Anders Bondo Christensen og henviste til en rapport, som DLF netop har offentliggjort som et svar på OECDs anbefalinger.

Thyge Winther-Jensen lagde sig et sted mellem Anders Bondo og Peter Morti-more:

»Danmark har haft sin egen evalueringskultur i årevis, hvor vi har fokuseret på processen, mens internationale test fokuserer på produktet. Vi skal ikke være bange for test, men samtidig skal vi heller ikke bare lægge os på ryggen for dem«, sagde Thyge Winther-Jensen.

Debatten sluttede med en konstatering af, at Danmark har et godt uddannelsessystem, men at vi sagtens kan blive bedre, og det er, hvad de internationale evalueringer skal bruges til.

jrjohansen@dlf.org

Et æble for læreren

Mere end 100 lande verden over markerede 5. oktober Lærernes Dag. Education International havde fastsat årets tema som Quality Teachers Quality Education, som Danmarks Lærerforening havde oversat til Gode lærere god undervisning.

Herhjemme havde DLF allieret sig med den internationale udviklingsorganisation Ibis, og dagen igennem blev der landet over solgt solidaritetsæbler til 20 kroner stykket. Overskuddet går til KwaZulu-Natal-provinsen i Sydafrika, hvor et skoleprojekt skal efteruddanne lærere til at håndtere aids-syge i klasselokalet.

Dagen blev afsluttet med et debatmøde i Rundetårn i København, som handlede om internationale evalueringer og test.