Folkeskolens leder:

Realitetstest

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

OECD vil have indført nationale test i Danmark. Det sagde organisationens ekspertpanel, da den i juni gæstede landet for at aflevere sine anbefalinger.

Danmarks Lærerforening derimod kan på sædvanlig hønsestriks-grundtvigiansk kun finde ud af at være imod. Cirka sådan lyder den tolkning, som Niels Egelund, Louise Frevert, Jyllands-Postens lederskribenter og andre mørkemænd m/k kolporterer.

Men virkeligheden er mere nuanceret, og tolkningen trænger til at blive realitetstestet. Det kan passende gøres ved at se på, hvad Peter Mortimore siger. Han var leder af OECD-panelet, så han må om nogen vide, hvad det er, panelet anbefaler. Mortimore er gammel hardcore testtilhænger. Han har en fortid som chef for Her Majestys Inspectors, der fø-rer tilsyn med engelske skoler. Han er pensioneret professor og han er en af opfinderne af begrebet »Effektive Skoler«, som har hærget Nordamerika og Storbritannien, og som med kraftig hjælp fra OECD er sprunget over vandet til det europæiske kontinent.

Men Peter Mortimore lader sig påvirke af den virkelige virkelighed. Da han før sommerferien var i Danmark, kunne Folkeskolen og andre medier referere ham for at glæde sig over, at Ulla Tørnæs vil indføre test på bestemte klassetrin. Men samtidig advarede han mod at offentliggøre skolernes karakterer. Den slags »naming and shaming« vil nemlig »få både de gode lærere og de velfungerende elever til at flygte fra skoler, der scorer lavt«, sagde han.

Det sidste fik alle medier ikke med, og det påvirker tilsyneladende heller ikke Ulla Tørnæs, som fortsætter med at tale om obligatoriske, nationale test og ranglistning af skoler. »Så de bedste kan inspirere de svageste«, lyder hendes argumentation.

Ministeren burde lytte lidt mere til Peter Mortimore og Danmarks Lærerforening. Det sås tydeligt i Folkeskolens dobbeltinterview med Mortimore og Anders Bondo Christensen i sidste uge.

»Det sidste, vi vil gøre, er at presse en masse test ned over jer. I andre lande har jeg set, at de er blevet test-tossede og tester børn hele tiden«, sagde Mortimore og understregede, at »initiativer, der kommer oppefra, altid er meget begrænsede. De bedste initiativer er dem, der kommer fra lærerne«.

Peter Mortimore mener, at der er brug for fælles standarder. Men han er imod central styring. Og han er enig med DLF i det meste af det, der står i foreningens udspil, »Gør en god skole bedre«. »Jeg har læst den helt ned i detaljerne«, og »jeg er enig i den overvældende majoritet af fagforeningens argumenter«, sagde han.

Mytemagerne kan overhovedet ikke klare en realitetstest. Den slemme nej-forening eksisterer slet ikke. DLF står fast på nogle principielle holdninger, men ønsker en åben dialog om, hvad det er, skolen har brug for.

»Det kræver megen omtanke, når man skal finde ud af, hvordan man fører tilsyn med progressionen«. Man skal finde ud af, »hvor meget der er lokalt, hvor meget der er systemet i sin helhed, og hvor meget den enkelte lærer gør«, sagde Mortimore. Det er en god dagsorden, som alle parter burde kunne samles om. Uden at have fastlagt resultatet på forhånd.

-th

Find 'Gør en god skole bedre' på www.dlf.org

Læs interviewet og OECDs anbefalinger på www.folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS