Debat

Svært at være alenemor og lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidst i september skal jeg på kursus en lørdag til den almindelige tarif selvfølgelig, da jeg jo ikke har andet at lave på en lørdag! Jeg har ikke selv valgt det, det er noget, jeg skal, uanset hvad jeg synes, jeg vil bruge min fritid til.

Jeg er alenemor til to små børn, som der ikke er så mange pasningsmuligheder for en lørdag. Mon jeg kan medbringe dem? Hvilken effekt mon det har på udbyttet af kursus/mine børns udbytte af deres fritid, med den sparsomme fritid vi har sammen?

Fra klokken 8.00 til 13.00-13.30 er jeg lærer fra 13.30 til 16.00-17.00 er jeg mødedeltager til møder, møder, møder. I gennemsnit cirka to om ugen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Pasningsordningen for den lille lukker klokken 16.15, så det passer elendigt sammen. Tit har mine børn opholdt sig i institution ti timer på en dag! Og nu mangler jeg en dagplejer/skolefritidsordning, der har lørdagsåbent (eller en arbejdsplads med udvidet pasningsordning for de ansattes børn).

Hvad er det så, jeg skal gøre? Betale institution i almindelig åbningstid og dernæst betale børnepasning i privat regi for at kunne passe mit arbejde? Det er min enlige lærerlønningsindtægt egentlig ikke skruet sammen til.

Jeg har været lærer i tre et halvt år. De glemte at fortælle os på seminariet: Du kan ikke forene lærergerningen med det at være enlig, at have små børn og ønsket om at have et liv, der hænger sammen, endsige ved siden af.

Jeg har personligt kendskab til mere end fem lærerkolleger (hvoraf to kun har været uddannet og arbejdet i folkeskolen i to år), der er langtidssygemeldte på grund af stress forårsaget af arbejdsforhold. Det siger sig selv, at i min situation bliver der ikke meget overskud til at nærlæse min fagforenings fagpolitiske handlinger, hvis de er der? Hvor er min fagforening henne, for jeg kan ikke mærke, den er på min side.

Svar

Kære Malene Kræsing, din fagforening kan sætte ind på flere fronter, men dog næppe løse alle problemerne. Centralt kan vi indgå en arbejdstidsaftale, der passer bedre til den arbejdssituation, vi har i folkeskolen. Det har vi forsøgt uden held i løbet af det seneste år, men vi er klar til at gøre et nyt forsøg i forbindelse med overenskomstforhandlingerne senere i år. På skolen kan man gennem samarbejdsudvalget fastsætte retningslinjer for arbejdets tilrettelæggelse og placering for på den måde at sikre, at der tages mest muligt hensyn til, at vi som lærere også har brug for sammenhængende fritid.

Foreningen har stor fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Langt de fleste lærere udtrykker, at de er glade for deres arbejde, men samtidig er lærerarbejdet belastende. Vi giver rådgivning og hjælp fra centralt hold, men det vigtigste er, at skolens sikkerhedsgruppe og ledelse har fokus på det psykiske arbejdsmiljø på den enkelte arbejdsplads.

Vi skal ikke acceptere at blive nedslidt på vores arbejde, men jeg tror, at vi bliver nødt til at acceptere, at lærerarbejdet indimellem ligger på en lørdag.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF