Anmeldelse

Gid du brækker benene

– og andre nye fortællinger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Du må læse for at leve. Med en lettere omskrivning af H.C. Andersen udtrykker Merete Brudholm bogens mission. Identitetsdannelse, socialisering og læring bringes i spil, når mennesket får store læseoplevelser.

Antologien består da også af vægtige tekster, hvor forskellige genrer er repræsenteret. For-tællingerne har det tilfælles, at der er substans i dem med hensyn til både indhold og form.

Via små opgaver arbejdes både med forforståelsen og under læsningen med iagttagelser og oplevelser.

Efter læsningen gives der forslag til yderligere bearbejdelse af det læste, som vil føre til større danskfaglig viden, samtidig med at elevens læsning generelt vil blive mere kvalificeret.

Bagest i bogen findes et fortællingsleksikon, hvor vigtige danskbegreber, som eleverne på mellemtrinnet har udbytte af at kende, har en kort leksikonartikel. Således forklares en biperson som en person, der ikke er så fremtrædende som hovedpersonen, men som har forbindelse til denne og sætter gang i udviklingen i historien. Efter min mening enkelt og godt forklaret.

I det hele taget er nærværende samling en række gode fortællinger, som jeg gerne vil anvende på mellemtrinnet. Jeg er sikker på, at eleverne vil blive dygtigere af at arbejde med bogen, samtidig med at de vil føle, at de lever.