Debat

Praksischok bør defineres

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er en kommentar til debatten mellem Jette Schmidt og Laust Johan Westtoft (Folkeskolen nummer 29-33, 35 og 36).

Som forholdsvis ny lærer har jeg med interesse fulgt jeres meningsudvekslinger. Det, I er enige om, er, at praksischokket bør mindskes. Men for at kunne mindske det må vi sætte ord på, hvad det er, mener jeg. For mit vedkommende vil jeg beskrive praksischokket som et samspil af fem faktorer, nemlig:

Nye kollegaer i stedet for kendte medstuderende og venner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ekstrem travlhed i hverdagen.

Klasse med mange vanskelige elever.

Ubehagelige forældrehenvendelser.

Statusændring fra studerende med ytringsfrihed ad libitum til ansat, som kan irettesættes.

Jeg var og er meget glad for min læreruddannelse. I det travle første år ville jeg meget nødig have undværet min teoretiske ballast fra seminariet. De fem faktorer kunne ikke være blevet formindsket særligt meget ved at inddrage mere praksis i læreruddannelsen. De må takles, når man møder dem, mener jeg. Men hvor havde det dog været skønt, hvis jeg en gang om ugen i det første år kunne indfinde mig på min vante plads på seminariet og diskutere de nye oplevelser med ligesindede. Hvis der kunne skabes et rum, hvor der var tid til refleksion, uden at man skulle tænke på gårdvagter og andre praktiske ting. Et rum, hvor man kunne diskutere med sine gamle medstuderende, som nu også var i samme båd. Men et rum, hvor også seminarielærerne var til stede. De ville så få feedback fra praksis, og vi kunne i fællesskab overveje, hvordan vi kan rumme de vanskelige elever, mens vi leverer en undervisning, der lever op til Fælles Mål. Så ville vi fremme sammenhængen mellem teori og praksis.

Powered by Labrador CMS