Gode råd fra duksen

Så findes forklaringen på, hvad en duks egentlig er

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan man få hjælp af en duks? Ja, på historie-onlines junior-websted, www.historie-online.dk/junior, kan man faktisk få gode råd af Duksen. Ligesom man kan få en forklaring på, hvad en duks egentlig er, og hvordan man brugte betegnelsen i gamle dage, www.historie-online.dk/junior/duksen

Duksen indeholder oplæg til adskillige historiske temaer: Om børnearbejde for 100 år siden, om dengang drengen Frederik tog til Amerika og om de polske børn, der kom til Danmark som landarbejderbørn i 1911. Alle temaerne indeholder oplæg til konkrete aktiviteter. Man kan for eksempel skrive Frederiks brev hjem til forældrene ved at printe en side »gammelt papir« med starten på brevet eller udfylde en dåbsattest fra århundredeskiftet.

Under Dukse-links finder man link til de bedste skolesider om historie. Det viser sig ikke bare at være nogle rigtig gode link, men også en linksamling med et forbilledligt layout specielt designet til børn: En kort, sigende overskrift, et billede, en enkel beskrivelse af indholdet på den webside, der linkes til, og til sidst den klikbare url.

På Nationalmuseets hjemmeside kan du lave dit eget museum. Hvad skal med i montrerne? Du er museumsinspektør og vælger. www.kunstkammer.dk

Forlader man Duksen og bevæger sig ind på den overordnede Juniorside, er den i højere grad tilrettelagt som aktiviteter, børn kan lave sammen med voksne. Her er opskrifter på slik fra rationeringstiden under besættelsen, oplæg til at udarbejde en anetavle sammen med bedsteforældrene eller mulighed for at designe et riddermærke og fremstille sit eget våben-skjold.

Går man til den voksenhenvendte del af historie-online, www.historie-online.dk, er der også her mange aktiviteter og temaer, der kan inddrages i historieundervisningen.

Vælger man »Rist en rune« fra Vejle Museum, kan man skrive en tekst med runer: Folkeskolen bliver således hurtigt omsat til:

Under temaet »August 43« har Historisk Samling fra besættelsestiden lagt et originalt sabotage-spil, der kan spilles af eleverne. Og til oldtidsemnet kan eleverne prøve at samle potteskårene fra en jernalderkrukke på Vejle Museum, www.historie-online.dk/sjov/krukke.htm

Computerne på mit skolebibliotek har i en periode haft forskellige gamle danske husdyrracer fra Grindsted-Vorbasse Museum som baggrunds-pc-tapet eller screensaver. Billederne hentes fra www.historie-online.dk/sjov/tapet/grind, og de giver umiddelbart anledning til diskussion blandt eleverne. I næste måned vil jeg prøve, om fossilerne fra Molermuseet på Mors giver samme effekt.

Religionsdebat

I forbindelse med Religionernes dag den 15. september kan de ældste elever i uge 38 deltage i religionsdebatten på http://debat.religion.dk

Klassen kan enten stå for et forum med et selvvalgt emne eller blot kigge forbi og deltage i den igangværende debat. Kristeligt Dagblad vil på www.religion.dk/religionsdebatten bringe indlæg om de religiøse emner, eleverne debatterer.

Nysgerrige lærere er sikkert velkomne til at læse med fra sidelinjen. Jeg er selv spændt på at se, hvordan en sådan elevnetdebat udvikler sig.

Powered by Labrador CMS