Debat

Anders Bondo og metodefriheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbent brev til Anders Bondo Christensen om metodefriheden: Man kunne få det indtryk, at Maglegårdsskolen i Hellerup er en friskole. Men det er den vist ikke. Jeg har forstået, at det er en folkeskole. Derfor er det meget mærkeligt, at skoleinspektør Torben Frese i Folkeskolen nummer 29-33 kan udtale, at der ikke er metodefrihed på skolen. Det er især klasseundervisning hvad han så mener med det som han ikke bryder sig om.

Nu er mit første spørgsmål til Anders Bondo, om en leder, der udtaler sig offentligt som modstander af metodefriheden, kan være medlem af Danmarks Lærerforening, hvad jeg jo ikke ved, om Frese er? Og hvad med lærerne på skolen, som må formodes at være medlemmer af DLF. Kan de opretholde deres medlemskab?

Baggrunden for mine spørgsmål er, at der i DLFs professionsidealer blandt andet står: »Læreren vil værne om sin metodefrihed hvad angår undervisningens tilrettelæggelse og udførelse og efter bedste evne selv løbende vurdere og korrigere sin undervisning. Læreren vil bestandig værne om og hævde sin troværdighed, uafhængighed og integritet som underviser, opdrager og vejleder for børn og unge«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Torben Frese udtaler til Folkeskolen: »Her på skolen er der på forhånd dømt udvikling!« Ja, hvad tror han, landets øvrige 1.724 folkeskoler beskæftiger sig med?

Ingen undervisningsminister har, så vidt jeg ved, anfægtet lærernes metodefrihed. Og det er der gode grunde til. Én af dem er, at den ikke er lærerens ret til at gøre, hvad han har lyst til, men lærerens ret og pligt til at anvende de metoder, som i den givne situation skønnes at være bedst til opnåelse af undervisningens formål. Metodefriheden er derfor først og fremmest en sikring af undervisningens kvalitet og udvikling. Det er også en sikring mod poppede eller sekteriske forsøg på at rende med folkeskolens dagsorden.

Svar

Jeg er helt enig i, at lærernes metodefrihed er en afgørende styrke for den danske folkeskole. Det har jeg uddybet i rubrikken »DLF mener« i dette nummer af Folkeskolen. På dit spørgsmål om, hvorvidt nogen vil blive smidt ud af Danmarks Lærerforening på baggrund af udtalelser om pædagogiske synspunkter, kan jeg garantere for, at det ikke bliver tilfældet med mig som formand. Vi har vedtaget et professionsideal, der beskriver et skolesyn, et lærersyn og en demokratiopfattelse, som vi mener er fundamentet for folkeskolen. Professionsidealet må aldrig bruges til at kvæle pædagogisk debat, men naturligvis er det relevant at inddrage synspunkterne fra professionsidealet i den pædagogiske debat.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF