Ledelse kræver tillid

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Skibby har de en arbejdstidsaftale, som bliver kopieret i kommuner over hele landet. Her hænger lærernes forberedelsestid nøje sammen med antallet af undervisningstimer, og lærerne disponerer selv over den tildelte tid. Aftalen er den, der bedst ligner de visioner, DLFs formand Anders Bondo Christensen har for en central arbejdstidsaftale.

Jørgen Slotsgaard har været skoleleder på Marbækskolen i Skibby i to år. En vigtig grund til, at han søgte stillingen, var Skibbys arbejdstidsaftale. Han mener ikke, at den enkle aftale indskrænker hans ledelsesrum.

»Arbejdstrykket ligger i forbindelse med planlægning af skoleåret, og så er der taget et stort arbejdspres fra os i den resterende del af skoleåret«, siger Jørgen Slotsgaard.

Men den tid, som han vinder ved ikke at administrere så meget i løbet af skoleåret, bliver ikke primært brugt på pædagogisk ledelse blandt lærerne.

»Der er ingen tvivl om, at der bliver frigivet resurser, men forældre- og elevsamarbejdet fylder utroligt meget i vores hverdag. Så hvis KL tror, at den kan gå ind og sige, at lederne med sådan en aftale får meget frirum, er det en fejltagelse«, siger Jørgen Slotsgaard.

Han synes ikke, at skolen kan ledes som en privat arbejdsplads.

»Det er fint, at der bliver indgået arbejdstidsaftaler, der tilpasses lærernes årsnorm«.

Powered by Labrador CMS