Lederforeningen vil hjælpe KL og DLF

Det er et problem, at lærerne ønsker »at disponere over tiden til den samlede undervisningsopgave«, siger Jens Færk, formand for DLFs lederforening

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formand for Lederforeningen i DLF, Jens Færk, tilbyder gerne sin hjælp til KL og DLF.

»Jeg mener, at parterne taler forbi hinanden, når de taler om ledelse. Vi har som lederforening tilbudt at hjælpe med at afklare, hvordan de her ting kan forstås«, siger Jens Færk.

Han mener, at et stort problem er, at lærerne ønsker at »disponere over tiden til den samlede undervisningsopgave« og »at lærerne i fællesskab drøfter og beslutter undervisningsopgavens løsning«.

»De ord er uspiselige for arbejdsgiverne. Lærerne henholder sig til professionsidealerne. Men næppe alle lærere lever 100 procent op til idealerne. Når lærerne skriver, at de ønsker at disponere over tiden og beslutte undervisningsopgavens løsning, så er det gift i KLs ører. Så oplever KL, at lederne ikke kan gå ind og korrigere lærerens arbejde. Men selvfølgelig kan de det«, siger Jens Færk.

Han mener, at skolerne har brug for en ubureaukratisk og fleksibel model for arbejdstiden, men at hovedparten af skolerne faktisk bruger den nuværende aftale fornuftigt.

»Jeg tror, alle parter er enige om, at man ikke kan konflikte sig til en bedre arbejdstidsaftale. Så er det bedre at trække det ud af overenskomsten og bruge den tid, det tager, for at finde en løsning, der fungerer til alles tilfredshed«.