Debat

Den rummelige kommunalreform

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mads Holm og Hartvig Mumm finder mine indlæg om den kommende kommunalreform provokerende (Folkeskolen nummer 24). Det skyldes, at jeg ikke inddrager rummelighedsdebatten i strukturdebatten. Kritikken er på sin plads, men jeg valgte alene at fokusere på KLs overvejelser om paragraf 20.2-undervisningens placering i strukturdebatten, så der ikke kom for meget støj på linjen fra andre temaer.

Rummelighed har naturligvis betydning for, hvilken skole vi ønsker i Danmark. Jeg vil gerne bidrage med endnu et »provokerende« indlæg. Jeg mener ikke, kommunerne er specielt rummelige, når de planlægger skolevirksomhed. Det er i kommunernes øjne groft sagt kun lærerne og børnene, der skal være rummelige. Det er ikke kommunerne, som skal finde plads til rummelighed og specialpædagogisk faglighed, når de forvalter paragraf 20.2 i folkeskoleloven. Det giver store problemer, når fagligheden fravælges, og kommunerne overvejende sætter deres lid til økonomiske og ideologiske tilgange til velfærdsstatens udvikling. Per Schultz-Jørgensen peger også på denne problematik.

Fra mit vindue den vidtgående specialundervisning bærer jeg frygten for fremtiden på den udprægede mangel på specialfaglig indsigt hos skoleplanlæggerne i forvaltningerne. Det ses tydeligt i debatten om kommunalreformen her i bladet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg efterlyser kommunernes holdning til, i hvor høj grad børn med særlige behov skal rumme deres unormale situation i den rummelige folkeskole. Paragraf 20.2-børnenes udviklingsperspektiv er svær at få øje på i den alt-inddragende skole.

Selv professor Egelund er nået til den konklusion, at paragraf 20.2-børnene ikke skal inkluderes (Folkeskolen nummer 24), hvad der er helt nyt for mig, da han flere gange har underholdt med det modsatte.