Lærere giver ikke op

Anders Bondo Christensen tror stadig på, at kommunerne vil gå med til en arbejdstidsaftale med fokus på den professionelle lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Første gang måtte kommunerne have mere tid. Anden gang brød forhandlingerne sammen, fordi parterne ikke kunne blive enige om ledelsessynet. Men tredje gang kan blive lykkens gang, mener formand for DLF, Anders Bondo Christensen.

»Jeg er et meget optimistisk menneske. Man skal ikke give op, fordi det ikke lykkes første gang. Man kan fristes til at sige, at nu er det håbløst, men jeg mener virkelig helt alvorligt, at vi har et forslag til en arbejdstidsaftale, der vil være med til at skabe en betydelig bedre folkeskole«, siger Anders Bondo.

Forhandlingerne om lærernes nye arbejdstidsaftale kan endnu en gang komme i gang i forbindelse med forhandlingerne til Overenskomst 05. På DLFs kongres i begyndelsen af september skal de delegerede diskutere, om de samme krav til en ny arbejdstidsaftale skal stilles igen. De kan vælge at opstille nye krav. Eller de kan vælge ikke at stille krav om arbejdstiden i denne omgang. Selv om den gældende arbejdstidsaftale er sagt op, så løber den videre, indtil der kommer en ny aftale.

Anders Bondo mener, at lærerne skal holde fast i en arbejdstidsaftale, der definerer den samlede undervisningsopgave, og som sikrer den enkelte lærer sammenhæng mellem undervisningen og de opgaver som forberedelse og lærersamarbejde, der knytter sig til den.

»Vi må prøve at finde ud af det. Vi har jo en pædagogisk uddannelse, så vi må blive endnu bedre til at forklare, hvad det er, vi i virkeligheden vil. Vi skal vise KL, at vores bud ikke handler om at afvise ledelse på nogen måde, sådan som KL ind-imellem signalerer. Tværtimod handler det om at styrke en helt anden form for ledelse, som vi i høj grad har brug for i folkeskolen«.

»Sidste gang, vi aftalte arbejdstid, var det en proces, der tog adskillige år, men hvis vi er overbeviste om, at vi har noget, der giver en bedre skole og samtidig giver bedre arbejdsvilkår for lærerne, så er det tosset at opgive projektet, så længe man føler, der er muligheder for at få det igennem. Og jeg føler, at den dialog, vi har med KL, hele tiden skaber større forståelse«, siger Anders Bondo.

jvolsen@dlf.org

mbtrier@dlf.org