»Hjemmefilosofisk køkkensludder«

KL mener, at ledelse handler om meget mere end økonomi. Pædagogisk udvikling, undervisning og medarbejdernes udvikling betyder lige så meget

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hjemmefilosofisk køkkensludder«.

Formanden for KLs løn- og personaleudvalg Kjeld Hansen lægger på stedet afstand til skoleudvikler Peter Ulholms og arbejdsmarkedsforsker Jørgen Steen Madsens vurdering af KLs økonomiske motiver, når det gælder om at nå frem til en ny arbejdstidsaftale for lærerne.

»Det aner de ikke noget om. KLs ledelsessyn er i og for sig præget af et fokus på fremtidens skole, som i høj grad handler om undervisningen, den pædagogiske kvalitet, medarbejdernes udvikling og muligheder. Det er en håbløs tanke, at det blot skulle handle om økonomi«, siger Kjeld Hansen.

Han mener, at det er helt forkert, når nogle beskylder KL for at have et gammeldags ledelsessyn, fordi de ønsker, at lærerne skal arbejde 37 timer på skolen.

»Udgangspunktet for en ansættelse er en arbejdsplads. Det er det for alle også læreren. Hvis man er ansat 37 timer, forventes man at bruge 37 timer på arbejdspladsen, medmindre andet er aftalt med lederen. Det sker mange steder. Det er et meget åbent og positivt signal at sende«, mener Kjeld Hansen.

Kjeld Hansen lægger vægt på, at han er enig med DLF om, at lærerne går meget op i jobbet, fordi det er en profession.

»Vi ønsker også, at lærerne i fællesskab i team har ansvaret for undervisningssituationen. Vi ønsker ikke, at ledelse eller andre skal tage ansvaret fra dem«.

»Vi skal sikre, at folkeskolen har en høj grad af kvalitet. Det kan vi kun gøre via de medarbejdere, der er på skolen. Der skal være så fleksible muligheder, som vi overhovedet kan skabe i forhold til at nå de målsætninger og det værdigrundlag, der er stillet op for skolen. Jo mere fleksibilitet vi kan få ind, jo bedre udnyttelse af resurserne jo bedre arbejdspladser har vi også«, siger Kjeld Hansen.

jvolsen@dlf.org

mbtrier@dlf.org

Powered by Labrador CMS