Debat

Politisk fastlagt adgang til DPU

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 25 retter Annette Jensen, Hammel, en kritik mod Danmarks Pædagogiske Universitets (DPU) optagelseskriterier i forbindelse med adgangsbegrænsningen på kandidatuddannelserne i pædagogisk psykologi.

Annette Jensen protesterer mod, at DPU optager professionsbachelorer direkte på uddannelsen uden krav om supplering, og spørger, hvordan DPU er nået frem til denne favorisering af nyuddannede lærere på bekostning af de tidligere læreruddannelser, hvor der kræves supplering.

Adgangsforudsætningerne til kandidatuddannelserne på DPU er fastlagt politisk. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling fastslår i brev den 19. juni i forbindelse med uddannelsernes godkendelse, at kandidatuddannelserne »bygger videre på relevante akademiske bacheloruddannelser og relevante professionsbacheloruddannelser«. Med hensyn til adgangsforudsætninger og suppleringsforløb fastlægger ministeriet således direkte adgang for ansøgere med en professionsbachelor med relevant bachelorprojekt som lærer eller pædagog.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Endvidere peger Annette Jensen på, at der er eksempler på, at professionsbachelorer er optaget direkte fra seminariet, hvor ansøgere med den tidligere læreruddannelse samt PD i psykologi og pædagogisk erfaring har fået afslag.

I forbindelse med adgangsbegrænsningen har DPU optaget forholdsmæssigt fra hver af de seks kategorier, der er nævnt under adgangsforudsætninger (se adgangsforudsætningerne på www.dpu.dk). Dette er forklaringen på, at der er optaget bachelorer direkte fra seminariet på uddannelsen.