Debat

Hvor er logikken

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overenskomst 05 er i fuld gang og er et spændende og vigtigt arbejde, som vi følger med i. Nu er der bare den lille hage ved oplægget, at vi som overenskomstansatte sidder med en stille undren over, hvornår DLF vil arbejde for den lønudviklingspolitik, som kongressen har vedtaget? Det var en del af begrundelsen i aftalen om Ny Løn, at slutlønnen på løntrin 35 skulle udlignes ved hjælp af undervisningstillægget.

Nu kan vi læse, at DLF har forhandlet et aftaleresultat igennem, som betyder, at tjenestemændenes undervisningstillæg stiger fra 4,19 kroner den 31. juli 2003 til 9,96 kroner den 1. august 2004 en stigning på 137 procent. I den samme periode kan vi konstatere, at overenskomstansattes undervisningstillæg stiger fra 21,32 kroner til 27,09 en stigning på bare 27 procent.

Øverst på side ti i foreningens debatoplæg til Overenskomst 05 kan vi læse, at hovedstyrelsens krav til den kommende overenskomst er at udjævne forskellen mellem de to løngruppers slutløn. Det synes vi er en rigtig god idé, eftersom vi går ud fra, at hovedstyrelsen vurderer, at vi nye er lige så meget værd som gamle, eller hvad? Vi kan desværre ikke se logikken?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Svar

Nu er tal jo taknemmelige og ikke mindst procenter.

Da vi i 1999 gik på Ny Løn, var det en afgørende forudsætning for mange, at værdien af livslønnen kunne bevares i et nyt lønsystem. Det lykkedes stort set, da mere end 98 procent af livslønnen blev sikret i form af et nyt lønforløb kombineret med undervisningstillægget. Hertil kom så de nye løntillæg i form af funktions- og kvalifikationstillæg. Sammenligner vi den nye livsløn med livslønnen for mange af (os) »gamle«, er der tale om en klar forbedring, da mange begyndte på skalatrin 18. Vi har i mange år haft fokus på begyndelseslønnen. Det er både godt og fornuftigt, da det i sidste ende uden tvivl betyder en forbedring af livslønnen, men det er samtidig nødvendigt også at udvikle lønnen for de grupper, der set over et lærerliv samlet har haft en lavere livsløn, og udvikle slutlønnen for lærere på det nye lønforløb. Der må ikke blive tale om et enten-eller.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF