Debat

KL mangler sans for virkeligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for KLs børne- og kulturudvalg Bjørn Dahl vil løse et af de problemer, som OECD peger på, nemlig mere tid til lærernes efter- og videreuddannelse, ved at skære ned på resurser til møder. Han kender ikke andre faggrupper, der bruger så meget tid på at holde møder som lærere, siger han. Nu kan man jo spekulere over, hvor mange Bjørn Dahl overhovedet kender med hensyn til både lærere og folk, der arbejder i andre fag.

Tid til møder er allerede skåret kraftigt ned de senere år i takt med de massive kommunale besparelser. På min skole holder vi fire møder a 1,5 time i pædagogisk råd om året, og det er mit indtryk, at det er det samme billede på mange andre af landets skoler. Der bliver ikke meget efteruddannelse ud af det skind, for man kan som bekendt ikke pelse dyret to gange.

I øvrigt er det KL, der ønsker en fleksibel skole med holddannelse. At få dette op at stå kræver stor mødevirksomhed, for børnene skal vel ikke møde op på holdene efter eget forgodtbefindende, men en udmelding som ovenstående er typisk for KL. Den indgår i rækken af andre modstridende udmeldinger. Man får efterhånden mere og mere fornemmelse af, at KL ikke rigtig ved, hvordan virkeligheden er ude på skolerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler