Debat

Alle skal med på vognen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en polemisk og unødvendig øvelse, Folkeskolens lederskribent kaster sig ud i i sidste nummer. Der bør ikke være tale om et enten (test) eller (evaluering), men om både og.

Alle parter (politiske partier, KL og DLF) synes at tilslutte sig, at vi skal styrke evalueringskulturen. I den kommende tid vil jeg indsamle bud på, hvordan vi kan blive bedre, og her vil jeg naturligvis lytte opmærksomt til gode, fagligt funderede bud.

Men hvorfor er det, at lærerne er så nervøse for test?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg foreslår, at der skal udarbejdes prøve- og testmateriale til at følge op på elevernes færdigheder og fremgang i skolens centrale fag dansk og matematik i 2., 4. og 6. klasse. De skal være et tilbud til de skoler, som mangler en strategi for evaluering, og en skoles brug af disse test vil ikke være udtømmende i forhold til skolens samlede evalueringsopgave. Ikke alle færdigheder og kompetencer kan måles med test og prøver.

Den løbende evaluering skal bruges internt på skolerne, og resultaterne skal ikke være genstand for offentliggørelse. Test og prøver som evalueringsredskab er ikke et mål i sig selv. De tjener udelukkende til at følge op på, om undervisningen har den rette kvalitet, og at den omsætter sig til viden og kompetencer hos børn fra alle sociale lag.

Man behøver ikke være dum, fordi ens forældre ikke har en uddannelse eller ikke taler det danske sprog særligt godt. Man har bare så meget desto større behov for, at skolen stiller krav og har forventninger til børnene, når og hvis forældrene ikke har eller kan det. Test af læsefærdigheder, dansk- og matematikkundskaber på tidlige alderstrin kan hjælpe til at få alle med på vognen. Det synspunkt må vel snart også vinde indpas hos lærerne?

Powered by Labrador CMS