Folkeskolens leder:

Bestem i EU

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mickey Mouse-parlamentet, er det blevet kaldt. Fordi nogen har villet fortælle, at det ingen politisk indflydelse har. Men lobbyisterne ved bedre. De har fundet ud af, at Europaparlamentets magt er stigende.

70.000 gange om året holder en lobbyist møde med et medlem af EUs parlament. Og påvirkningen er skæv: Godt 10.000 lobbyister kommer fra erhvervslivet, kun 45 repræsenterer arbejdsmarkedsorganisationer, omkring 50 kommer fra miljø- og forbrugerorganisationer, og 80 er udsendt fra uddannelsesverdenen. Én af dem repræsenterer danske underviserorganisationer.

På søndag skal vi vælge de 14 danskere, vi vil sende til parlamentet i Bruxelles og Strasbourg. Det er vigtigt, at de er dygtige og kompetente, for de næste fem år skal de danne bro til folketing, regering og det folkelige, politiske liv herhjemme og altså mødes med lobbyister. De skal præge europæisk lovgivning sammen med de øvrige 718 parlamentarikere, og de skal være med til at vogte over, at EU kun blander sig på områder, hvor det er relevant.

Danske partier og EU-bevægelser er enige om, at uddannelse er et nationalt anliggende, præcis som det også slås fast i traktaten. Men det bliver dog ikke et enstemmigt dansk kor, vi sender derned. Det viser de svar, som ni topkandidater giver til folkeskolen.dk

På et spørgsmål om, hvorvidt EU skal blande sig i medlemslandenes uddannelsespolitik, svarer den radikale Anders Samuelsen blandt andet: »Vi er ikke nødvendigvis enige om, hvad børnene skal lære, og hvordan de skal lære det. Jeg synes ikke, vi skal lave om på den forskellighed«. De Konservatives Gitte Seeberg understreger, at hun vil holde fast ved, at Danmark »har en særlig tilgang til læring, hvor vi sætter selvstændighed, kundskaber og kreativitet i højsædet«, mens Socialdemokraternes Poul Nyrup Rasmussen lægger vægten et helt andet sted. »Uddannelse er en vigtig brik i opfyldelsen af Lissabon-strategiens målsætning om flere og bedre job og livslang læring til alle europæiske borgere«, siger han.

Til et spørgsmål om, hvad Danmark eventuelt kan bidrage med på uddannelsesområdet, siger Venstres Karin Riis-Jørgensen, at danske lærere har fuld metodefrihed, og det kan »sagtens tjene som inspiration for andre lande«, mens Dansk Folkepartis Mogens Camres svar kort og godt lyder: »Danmark ligger på et middelmådigt niveau og har ikke meget at lære andre«.

Ved at sætte kryds ved den rigtige kandidat på søndag kan du styrke den folkelige, europæiske indflydelse over for kommission og ministerråd.

-th