Efteruddannelse gør en forskel

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til trods for dokumentation for at efteruddannelse af lærerne virker, har kun 27 procent været på kurser i læseundervisning i et omfang af mere end 30 timer. Det fremgår af en undersøgelse, som DLF har foretaget blandt dansklærerne på 35 skoler landet over.

Selv om man fra andre undersøgelser ved, at netop efteruddannelse er en faktor, der har stor betydning for, hvor hurtigt eleverne lærer at læse, ser det ikke ud til, at kommunerne satser på at sende lærerne på kursus. Tværtimod, 31 procent af lærerne angiver, at de inden for de sidste ti år har søgt sådanne kurser, men er blevet afvist.

I forbindelse med den læsebogsundersøgelse, som professor Carsten Elbro sammen med kolleger foretog i 1999, kiggede man på forskellige faktorer, der kunne have indflydelse på elevernes læsefærdighed, ud over valg af læsebog.

»Vi så, at det spiller en klar rolle for elevernes læseudvikling, at læreren har gået på efteruddannelseskursus i læseundervisning inden for den seneste tid af en varighed af 40 timer eller mere«, siger Carsten Elbro.

Han har ikke beregnet, præcis hvor stor effekten var, for eksempel udtrykt ved, hvor mange måneder eleverne med de veluddannede lærere var forud i deres læseudvikling. Men at de hurtigere lærte at læse, fremgik helt klart.

»Effekten var så signifikant, at den ikke bare kunne optræde ved et tilfælde med det datamateriale, vi havde indsamlet«, siger han.

Han understreger dog, at det ikke fremgår af undersøgelsen, om det for eksempel var de lærere, der var mest motiverede, der søgte kurserne. Men, siger han: »Det er helt klart, at efteruddannelse af en vis varighed gør en forskel«.

folkeskolen@dlf.org