Fysik/kemi
0   274

Der skal mere efteruddannelse til

Lærerne mangler fagspecifikke kompetencer i naturfag

I rapporten »Fremtidens uddannelser. Den nye faglighed og dens forudsætninger«, som blev offentliggjort i februar, er man meget tilbageholdende med anbefalinger, der kræver flere resurser til folkeskolen, men på et enkelt område skal der ifølge forfatterne flere midler til efter- og videreuddannelse.

»Det er udpræget i naturfagene, men gælder i en vis grad for alle småfag, at lærerne mangler fagspecifikke kompetencer. Det er uundgåeligt, at der skal bruges flere penge til efter- og videreuddannelse, hvis fagligheden skal forbedres«, siger lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), Henrik Busch, der har været med til at skrive rapporten.

Som det fremgik af den undersøgelse om folkeskolen, som Danmarks Lærerforening offentliggjorde for nylig, har kun en fjerdedel af lærerne i natur/teknik modtaget efteruddannelse i faget. Det bekræftes af de tal, som forfatterne til rapporten om fremtidens uddannelser har taget udgangspunkt i.

»I 2. klasse har kun 40 procent af lærerne linjefag i et naturfag. Derfor skal der mere efteruddannelse til, men der skal også prioriteres mere bevidst på skolerne«, siger Henrik Busch.

Artiklen fortsætter under banneret

Naturfaglig kultur

Det sidste handler om, at ledelsen skal prioritere fagkompetence højere, når fagene fordeles.

»En netop offentliggjort undersøgelse fra DPU peger på, at fagkompetence i naturfag først kommer ind på fjerdepladsen, når der prioriteres. Skolelederne finder det vigtigere, at navnlig de yngre klasser har få lærere, at lærerne kender klassen og ønsker at undervise i faget. Den rækkefølge må vendes om«.

»Skoleledelsen må også organisere undervisningen i naturfag, så den i højere grad varetages i team«, siger Henrik Busch. »Det er vigtigt, hvis der skal udvikles en stærk naturfaglig kultur på skolen«.

Rektor på Aalborg Seminarium, Peter Norrild, der gennem mange år har taget del i udviklingen af naturfag, er enig i behovet for mere efteruddannelse og for at styrke en naturfaglig kultur, men han vil gerne brede problemstillingen ud.

»Fagdidaktiske miljøer er en mangelvare inden for alle fag i folkeskolen«, siger han. »Det skal ændres, før fagligheden for alvor kan blive fremmet, og forudsætningen er nye former for ledelsesmæssige tiltag«.

Peter Norrild mener, at manglen på faglige og fagdidaktiske miljøer gør det svært at løse de mange aktuelle opgaver, som i dag står højt på dagordenen i folkeskolen.

folkeskolen@dlf.org

OECD-anbefaling

OECD anbefaler at styrke fagligheden i folkeskolen, men hvordan gør man nu lige det? Når det gælder naturfag, er både praktikere og teoretikere enige om, at mere efter- og videreuddannelse er en vigtig del af svaret, men der skal mere til.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.531 andre er allerede tilmeldt