Bogstavmestre

Det er vigtigt lige fra begyndelsen at betone, at funktionelt bogstavkendskab omfatter langt mere end benævnelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg kan alle bogstaverne!« råbte den seksårige begejstret. Han begynder i første klasse om få dage, så det er klart, han er glad.

Han gik ivrigt med på bogstavjagt i hele huset, og ganske rigtigt, så kunne han benævne hvert eneste bogstav på sin vej. Hans to år ældre søster så alvorligt på ham og sagde venligt: »Du er en rigtig bogstavmester! Men nu skal du altså også lære at bruge dem!«

Og hun har jo helt ret. Mange børn kan benævne bogstaverne, og nogle børn kender endda samtlige bogstavers navn, form og (standard)lyd, men kan alligevel ikke bruge denne viden til at læse og skrive. Derfor er det vigtigt at betone lige fra begyndelsen, at funktionelt bogstavkendskab omfatter langt mere end benævnelse.

»Så hjælper du mig da bare«, lød lillebrors svar, og det var godt, for naturligvis skal retten til at være begynder holdes i hævd.

Et flertal af eleverne i mange danske klasser kender i dag bogstaverne, når de begynder i 1. klasse. Men ikke alle: I min afprøvning af et læsebogssystem*) oplyste dansklærerne i 12 ud af 41 førsteklasser, at børnenes bogstavkendskab ved begyndelsen af skoleåret var ringe. Det var en overraskelse, fordi vi efterhånden tager for givet, at så godt som alle børnehaveklasser arbejder med sproglig opmærksomhed og med læse- og skrivelege, så eleverne blandt andet har et godt bogstavkendskab, når de begynder i første klasse. Der er tilsyneladende langt igen.

Sådanne erfaringer viser, at det er vigtigt, at dansklæreren i første klasse hurtigt får afdækket sine elevers faktiske bogstavkendskab. Det siger jo sig selv, at usikkerhed om bogstavers identitet er fatal i læseprocessen, og vi kan ikke gå ud fra, at den nødvendige sikkerhed opnås, blot fordi eleverne læser og skriver små tekster i første klasse eller for den sags skyld har beskæftiget sig med læsning og skrivning i børnehaveklassen. I de allerfleste førsteklasser skal der også undervises direkte og indgående i bogstaverne, og elevernes læring må løbende evalueres.

25-30 procent danske elever har nemlig endnu ikke opnået sikkert, funktionelt bogstavkendskab selv efter cirka syv måneders undervisning. Det så vi i landsafprøvningen af IL-basis-prøverne (Psykologisk Forlag 1996) og nu i min læsebogsafprøvning. Denne mangel er alvorlig, når vi ved, at bogstav-mobiliseringen helst skal være automatiseret midt i første klasse, hvis eleven skal undgå at bruge for meget energi på ren udenadslæsning i stedet for selv at være i stand til at læse nye ord i teksten.

I de senere år betoner forskningen, at skrivning er en vigtig vej til læsefærdighed. I læsebogsafprøvningen var det tydeligt, at de ret få klasser, der kunne skrive en sikker, let læselig skrift, begik få fejl i bogstavidentifikation. Det kunne tyde på, at god undervisning i håndskrivning også er en vigtig vej til funktionelt bogstavkendskab.

God skriveundervisning ser ud til at forudsætte brug af en lødig skrivebog, idet der var sammenhæng mellem brug af en gedigen skrivebog, klassens gode håndskrift og elevernes funktionelle bogstavkendskab. Denne erfaring er interessant, fordi vi i Danmark igennem nogle år har været tilbøjelige til at gå let hen over håndskrivning som fag, og mange bruger slet ikke en decideret skrivebog. Prøv derfor at bruge en seriøs skrivebog til 1. klasse og følg Christian Clemens banebrydende vejledning i »Bedre håndskrivning« fra Alinea. Så vil der måske blive flere begejstrede og dygtige bogstavmestre også sidst i første klasse.

*) Rapporten hedder »Hej lærer, er det i dag, vi skal lære at læse«. Den kan rekvireres gratis på telefon 3375 5560 eller på www.gyldendal.dk/uddanelse

Lene Møller er seminarielektor og lærebogsforfatter

Powered by Labrador CMS