Skolens æstetik

Dansk Center for Undervisningsmiljø har udgivet en bog om æstetik for at sætte en debat i gang på skolerne om, hvordan der ser ud, og hvad det betyder for eleverne. De har nemlig ifølge loven krav på et godt æstetisk miljø

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Æstetik i skolen. Noget, der kan diskuteres uendeligt, eller noget, man finder totalt umuligt? Ifølge Lov om Undervisningsmiljø, der gælder for elever og studerende, skal skoler kortlægge det fysiske, det psykiske og det æstetiske undervisningsmiljø. De fleste kan definere det fysiske og det psykiske undervisningsmiljø, men hvad betyder et æstetisk undervisningsmiljø?

På Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) vil man gerne sætte en debat i gang om et æstetisk undervisningsmiljø, og derfor har centret netop udgivet en bog »Æstetik ja tak«, der er sendt ud til landets skoler her til skolestart.

»Mange står ret uforstående over for begrebet, når de læser det i loven. De ved ikke, hvad de skal gøre og gribe i. Derfor udgiver vi denne bog. Vi vil gerne have taget hul på arbejdet med æstetik i skolen, belyse bredden i det, prøve at definere det og blandt andet fortælle, at det ikke behøver at koste meget at gøre noget godt for æstetikken på skolen«, siger arkitekt Ulla Kjærvang, der står for tilrettelæggelsen af bogen.

»Æstetik betyder erkendelse via sanserne. Det handler om hele sanseapparatet om lugte, lys og lyd. Selvfølgelig handler det om gode bygningsrammer, men det handler også om, at kroppen har det godt, at man trives i bygningen, at man har mulighed for at røre sig for eksempel«.

Ulla Kjærvang fremhæver, at en skrap farve kan virke forstyrrende i et rum, at forkert lys og dårlig akustik kan påvirke læringen. Et rum kan også være for kedeligt og uinspirerende. Krop, sanselighed, æstetik og læring hænger sammen.

Æstetik i 4.a

Eleverne er med i bogen. En klasse 4.a på Auning Skole har i fem dage arbejdet med æstetik. De har lavet sanseøvelser, talt om, hvad det er, man får øje på, og hvorfor, og de har været ude med engangskameraer for at vise, hvad de ser.

En elev har fotograferet døre, en anden træer, en har taget billeder af trapper, en anden af lofter og af farven rød. Nogle af billederne er med i bogen, hvor børnene også fortæller lidt.

4.a har talt om, hvordan deres klasseværelse ser ud, talt om al rodet, om hvordan de sidder, og de har skrevet en ønskeseddel.

Klassens arbejde munder ud i, at der bliver hængt et ur op i klassen, for det var faktisk et stort ønske hos mange elever. De får hynder på stolene, de får hvert et tæppe, pedellen sætter hjul under bordene, så de bliver lette at flytte, og eleverne får en hyggekrog

Skolen skal være sanselig

Skolen skal konkurrere på sanseligheden, mener professor og billedhugger Bjørn Nørgaard, der er interviewet i bogen. Han taler om, at børnene skal have tingene i hånden, sidde med en pilespids fra Nationalmuseet eller dissekere en frø. Sansning og læring skal hænge sammen.

Bjørn Nørgaard siger også, at det er en skandale, som skolerne ser ud. Man kan ikke forlange, at børn og unge skal få respekt for fælles værdier, når de går i skoler, som i den grad er lasede og skæmmede og ser forfærdelige ud. Han mener, at skoler skal bygges i materialer, der kan tåle, at en elefant går ind i bygningen. Skoler skal kunne holde til at blive brugt.

Bogen indeholder også interview med en hjerneforsker, en koreograf og en skue­spiller.

»Vi har valgt nogle mennesker ud, som har forskellige indgangsvinkler til æstetik. Vi ønsker, at bogen skal være en inspiration til skolerne. Det ville være godt med en debat om emnet. Hvis man blot begynder at diskutere æstetik, så ville vi være nået et skridt videre. Der er jo forskellige skoler med forskellige lærere og elever, så man skal diskutere, hvad man ønsker at gøre her på denne skole«, siger Ulla Kjærvang.

»Vi har også forsøgt at trække de gode eksempler frem. Dem findes der mange af, men der ser altså også trist ud på mange skoler. Det handler om at få begyndt. Om endelig at få fjernet den ødelagte fuglekasse, få ryddet op, skabe bedre lys i et rum eller få en anden farve på væggen«.

Ulla Kjærvang fortæller, at hun ofte har hørt lærere sige, at de aldrig bruger elevernes toiletter, fordi de lugter. Ja, men hvordan mon eleverne har det med den lugt, spørger hun.

»Jeg tror, man nogle steder har lukket øjnene lidt. Man vænner sig til, hvordan der ser ud omkring én, og man glemmer at spørge sig selv, hvad der egentlig betyder noget, for at jeg har det godt her. Det er første skridt«.

Hun håber, at bogen kan lægge op til en snak i sikkerhedsgruppen og blandt kollegerne på skolen.

»Mange steder har man en politik om mobning, men man kunne også have en politik om æstetik på skolen«.

Bogen er sendt til alle landets skoler. Ekstra eksemplarer kan købes for 80 kroner hos DCUM. Man kan også læse mere om æstetik på www.dcum.dk

hlauritsen@dlf.org

Powered by Labrador CMS