Test viser ikke kvalitet

Det er slutresultatet, der tæller. Og det er i top, mener borgmester og tidligere koncerndirektør

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvis to fabrikanter samtidig giver sig til at udvikle en ny type pumpe, kan man ikke se, hvis der er bedst, hvis man vurderer resultatet midtvejs i udviklingsforløbet. Måske kan det se ud til, at det firma, der på det tidspunkt kan fremvise en række prototyper, er foran det firma, der har brugt tiden til en mængde teoretiske beregninger. Men resultatet kan først evalueres, når de færdige pumper er på markedet efter fem år«.

Når borgmesteren i Bjerringbro udtrykker sig gennem billedsprog, kommer det ofte til at handle om pumper. Forståeligt nok, for før Poul Vesterbæk indtog den kommunale toppost, valgt for Venstre, var han koncerndirektør i Grundfos, der netop har hovedkvarter der i byen. Den post gav ham gode muligheder for at vurdere de danske medarbejdere i forhold til kolleger i de 43 lande, hvor firmaet har afdelinger.

»De ingeniører, marketingfolk og andre, der har fået deres uddannelse i Danmark, er fuldt på højde med udlændinge hvad angår faglig viden. Derfor irriterer det mig at se, at der den ene gang efter den anden rejses tvivl om kvaliteten af hele deres uddannelse«, siger Poul Vesterbæk.

Han fremhæver værdien af undervisningen i den danske folkeskole, der appellerer til de unge menneskers kreativitet og nysgerrighed.

»Nogen siger godt nok, at vi skal have mere faglighed, men det er jo ikke fag-faglighed, der er brug for, men faglig viden kombineret med det projektorienterede, teamorienterede, kreative og målrettede«.

Poul Vesterbæk ser med skepsis på den debat, der følger i kølvandet på enhver ny undersøgelse af danske skole-elevers aktuelle standpunkt vurderet i forhold til udlandet.

»Jeg synes, det er urimeligt at gå ind midt i et uddannelsesforløb og kigge på, hvem der er bedst til sprog eller matematik på 3. eller 8. klassetrin. En uddannelse er en hel proces, og man kan først bedømme dens kvalitet, når man ser slutresultatet«, siger han.

tonny/folkeskolen@dlf.org