Det er dansk, det er kreativt

De unge har brug for de kompetencer, de bringer med fra folkeskolen, siger forsvarets personalechef. Det drejer sig om faglighed, men også at de har en mening om samfundsforhold

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På journalistens bedagede Krak-kort er Forsvarskommandoens bygninger i Vedbæk nord for København aftegnet som konturer uden forklarende tekst. De skulle ikke være for nemme at finde for udenforstående. På den nutidige hjemmeside www.fko.dk er der luftfotos af bygningerne med angivelse af nøjagtig placering.

Tiderne har ændret sig, og dermed kravene til en god soldat.

»Under løsning af vores operative opgaver har vi brug for de kompetencer, de unge bringer med fra skolen«, siger generalmajor Jens Frandsen, personalechef for det samlede forsvar. »Det drejer sig om faglighed, at de ved noget om tingene, men også at de har en mening om samfundsforhold«.

Han henviser til, at regeringen har spillet ud med, at forsvaret skal være indstillet på at sende mange flere ud i verden.

»Dansk forsvar løser sine sikkerheds-politiske opgaver ved at tage langt væk og løse dem. Derfor er vi ikke interesserede i unge, der stiller sig hen i et hjørne og skal have alting at vide«, siger generalmajoren.

»Jeg synes, folkeskolens output kommer med det, vi har brug for. Vi har brug for en god, demokratisk indstilling, og de unge skal være indstillet på både at nyde og yde. Vi vil gerne have stor faglighed, men ud over det vil vi gerne have meningskompetencer. Og at de unge er indstillet på forandringer og på at lære noget«.

De lever op til formålet

Da Jens Frandsen første gang læste folkeskolelovens formålsparagraf, blev han overrasket over, hvor kortfattet den var, og han syntes, at målene nærmest lød som uopnåelige, men det er hans indtryk, at de unge, der kommer ud af skolen, viser, at skolen faktisk lever op til formålet.

»Specielt tage stilling og handle er meget kendetegnende for unge værnepligtige. De tør mere og har en helt anderledes tro på sig selv, end det tidligere er set. Nogle gange er det ikke altid, at evnerne helt lever op til egne forventninger. Men hellere det end det modsatte forhold, hvor dygtige unge holder sig tilbage af frygt for at stå frem«.

Som tidligere chef for den danske internationale brigade har Jens Frandsen haft lejlighed til at sammenligne de udsendte danske med soldater fra andre lande. Han mener, at det er tydeligt, at de danske på en lang række områder er enten ligestillet eller foran.

»Det gælder ikke kun de soldatermæssige kompetencer, men i lige så høj grad læringskompetencer, forandringskompetencer, sociale kompetencer og meningskompetencer«, siger han og tilføjer: »Æren herfor tilkommer ikke forsvaret, selv om vi naturligvis har en andel. Når vi er kommet hertil, er det på grund af den måde, hvorpå vort samfund er bygget op«.

Tilgangen er afslappet

»Når de kommer ud i verden, viser det sig, at soldaterne har en god indlevelsesevne og forståelse for problemstillingerne i lokalbefolkningen, og da de samtidig har lært at tænke selvstændigt og modsat mange af vore allierede tør træffe beslutninger, bevirker det ofte, at der findes solide og velfunderede løsninger på opståede problemer«.

Jens Frandsen påpeger, at de danske unge er afslappede og ofte har en pragmatisk tilgang til tilværelsen, hvilket giver en positiv effekt på omgivelserne. Deres gode kendskab til fremmedsprog gør dem ikke alene i stand til at tale med andre, de har også gennem sprogundervisningen fået et større kendskab til den omkringliggende verden. Det giver dem efter generalmajorens opfattelse evner og lyst til at samarbejde på tværs af kompetencer og nationalitet.

»Desuden er de gode til at søge oplysninger. Man kan sige, at denne evne i mange tilfælde kompenserer for deres manglende paratviden«, siger han.

Trods generalmajorens ros til den danske folkeskole mener han ikke, at alting skal gå op i kreative løsninger.

»Der stikker så meget af en oberst Hackel i mig, at jeg mener, at forsvaret stadig har brug for gamle dyder som disciplin, respekt for andres punktlighed og så videre«, siger han med en snert af selvironi. »Men man skal ikke i jagten på at fremme disse måske lidt gammeldags dyder risikere at miste nogle af de mange gode egenskaber, de unge besidder i dag: nysgerrigheden, fantasien, viljen til at træffe beslutninger og til at engagere sig. Jeg mener godt, at man kan forstærke fagligheden i skolen ved at indføre trin- og slutmål, men man skal samtidig beholde fokus på, at eleverne opnår kompetencer i forhold til læring, forandringer, meninger og det sociale«.

folkeskolen@dlf.org