Innovation og iværksætteri

I. januar 2004 præsenterede undervisningsministeren i samarbejde med ministeren for videnskab, teknologi og udvikling en samlet strategi for at styrke og udvikle en iværksættende og innovativ ­kultur i uddannelsessystemet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Innovation betyder »at skabe noget nyt«, og det er et godt brugt ord i forbindelse med undervisning. Innovative undervisningsformer har vi tit ønsket os ikke mindst i forbindelse med it.

Iværksætteri er noget ganske andet. Det er mere en terminologi, som hører til i erhvervslivet.

I Undervisningsministeriets tidsskrift »Uddannelse« nummer 4 fra i år begynder iværksætteri sit indtog i det danske uddannelsessystem (det tog sin begyndelse på nogle universiteter i USA tilbage i 50erne).

Syddansk Universitet har erfaring med undervisning i entreprenørskab og innovation, og forfatteren til artiklen i »Uddannelse« stiller nogle interessante spørgsmål i tilknytning til universitetets eksperimenteren med den ny bacheloruddannelse.

Han siger, at fagområdet har brug for, at der udvikles nye pædagogiske metoder, og at fagområdet kan bruges som en form for laboratorium for afprøvning af nye pædagogiske metoder, der også kan være relevante for andre fag. Han henviser til action-learning, som lærere kender fra projektarbejdsformen. Men det er mere end det, det er indlæring i interaktion med andre. Han omtaler nødvendigheden af tværfaglighed, idet der skelnes mellem doing-kompetencer og knowing-kompetencer.

Ja, jeg ved godt, at der er tale om Syddansk Universitet, men jeg kan alligevel ikke andet end mene, at folkeskolens pædagogiske praksis denne gang har forplantet sig opad.

Jeg kom straks til at tænke på projekt First Lego League, omtalt af Johan Jacobsen (»NETopNU« i Folkeskolen nummer 12), hvor Brøndby-elever har været med de sidste to år som et action-learning-projekt. Deltagelse i First Lego League kræver innovativ tænk-ning, det kræver interaktion med andre, og dette mixshake forudsætter innovativ pæda-gogik.

Dertil kommer så al den naturvidenskabelige dannelse til eleverne, og det er, som om naturvidenskab på en eller anden måde hænger sammen med innovation og iværksætteri, og pudsigt nok beskriver den sidste artikel i publikationen, hvilke erfaringer man har gjort sig i Rungsted det første halvår med science-gymnasiet.

Det er jo evident, at Dansk Industri er med, når talen er om innovation og iværksætteri. Jeg synes, at chefkonsulent Hanne Schou har klare synspunkter, og hun tager mere håndfast på visionerne, end man er vant til fra ministeriets side. Iværksætteri og/eller innovation handler om at skabe arbejdspladser, stå sig mod den globale konkurrence og dermed sikre levefoden, som igen forudsætter profit, og så er ringen sluttet.

Undervisningen i dette nye fag skal begynde i skolen. Hun foreslår, at iværksætteri og innovation skal være et obligatorisk emne i en række fag, indgå som projektarbejde på tværs af fagene, udbydes som valgfag i de ældste klasser, gøres obligatorisk i erhvervsvejledningen af eleverne.

Hun sætter spørgsmålstegn ved lærernes viden og erfaring med iværksætteri og foreslår, at man udnytter den nye meritlæreruddannelse, så man derved giver folk med erhvervsmæssig baggrund adgang til folkeskolen.

Jeg synes, at vi skal tage udfordringen op. Vores elever kan skaffe sig større dannelse, flere oplevelser og flere sociale kompetencer.

Om vi dermed fastholder velstanden i kroner og øre, er en ganske anden og langt mere usikker profeti, men skulle vi tabe i konkurrencen, da fri os for åndelig fattigdom.

www.uvm.dk

Denne uges NETopNU er skrevet af Morten Boel